رئیس پلیس فتا استان بوشهر

کلاهبرداری اینترنتی با شگرد جمع آوری نذورات در ماه مبارک رمضان

رئیس پلیس فتا استان بوشهراز فیشینگ با ترفند کمک به مؤسسات خیریه خبر داد و گفت: هموطنان نذورات خود را از طریق سایت‌ها ومؤسسات معتبر که از طریق رسانه ملی اعلام می شود، پرداخت کنند.

به گزارش جنوب استان، سرهنگ مهدی قاسمی رئیس پلیس فتا استان بوشهر: در مناسبت‌های خاص مذهبی همانند ماه مبارک رمضان، بر‌اساس اعتقادات دینی و نیات پاک و خالصانه خود، نذوراتی را در نظر گرفته و یا به مؤسساتی نظیر کمیته امداد امام و بهزیستی که مستضعفین و افراد کم‌توان اقتصادی و  خانواده‌های بی‌سرپرست را تحت پوشش خود قرار داده کمک‌هایی اعطا می‌کنند.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر افزود: اکثر این کمک ها به‌ صورت نقدی بوده و در خیلی از موارد جهت سهولت در دسترسی، برای واریز وجه به حساب این مؤسسات، از اینترنت و فضای مجازی استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کاربران فضای مجازی برای کمک به نیازمندان حتماً به مؤسسات خیریه شناخته شده و دارای مجوز مراجعه کنند و فریب پیام‌ها و سایت‌های جعلی را نخورند گفت: از پرداخت‌های اینترنتی از طریق شبکه‌های اجتماعی به افراد ناشناس برای نذورات آنلاین جداً خودداری کنید و  حتماً توجه داشته باشید که درگاه بانکی فیشینگ نباشد؛ درگاه پرداخت بانکی به آدرس https:‎//xxx.shaparak.ir  است و هرگونه درگاه بانکی که shaparak.ir  را در ادامه نداشته باشد می‌تواند درگاه فیشینگ باشد که برای سرقت اطلاعات بانکی شهروندان طراحی شده است.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر بیان داشت: مجرمین سایبری با سوء استفاده از این فضای معنوی و اقدام خداپسندانه و انسان‌دوستانه مردم، اقدام به طراحی صفحات و درگاه‌های جعلی با مشخصات ظاهری مشابه با مؤسساتی اعم کمیته‌امداد و بهزیستی نموده و با این طریق اطلاعات حساب کاربران کمک‌ کننده را کپی و فیشینگ نموده و در ادامه موجودی حساب آنها را به‌سرقت می برند.

سرهنگ قاسمی همچنین خاطرنشان کرد: جهت واریز مبالغ به حساب مؤسسات خیریه اعم از کمیته امداد،  بهزیستی برای کمک‌های نوع دوستانه، شخصاً آدرس سایت‌های معتبر اصلی آن ارگان در قسمت آدرس بار (ADDRESS BAR) مرورگر اینترنتی تایپ نموده و از رفتن و باز کردن لینک‌هایی که در سایت‌های مختلف یا در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ  شده خودداری نمایند.

وی افزود: در صورت امکان بصورت حضوری کمک‌ها و نذورات نقدی خود را به نیازمندان و یا مؤسسات خیریه تحویل داده، ولی اگر قصد دارید از طریق اینترنتی اینکار را انجام دهید، برای اطلاع از آدرس صحیح اینترنتی ارگان‌ها و مؤسسات مذکور، به خبرگزاری‌های معتبر خصوصاً  اطلاع‌رسانی صدا و سیما توجه نمایند.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر از هموطنان درخواست کرد: توصیه‌‌های پلیس فتا را جدی گرفته و آنها را به کار ببندید تا در معرض این‌گونه کلاهبرداری قرار نگیرید و در صورت مشاهده موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir  بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارش‌های مردمی با ما درمیان بگذارید.