مدیرکل محیط زیست بوشهر:

روند اجرای مصوبه‌های طرح ملی رفع آلودگی عسلویه شتاب گیرد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: روند اجرای مصوبه‌های طرح ملی رفع آلودگی عسلویه کند است که با توجه به اهمیت موضوع باید شتاب بخشی لازم در این حوزه صورت گیرد.

فرهاد قلی نژاد روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: مهم‎ترین مشکل محیط زیست منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در مبحث پالایشگاهی است که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: بحث فلرها، گوگرد و فاضلاب نیز بیشتر به حوزه پالایشگاه منطقه بر می‌‎گردد با این حال پتروشیمی‎های منطقه نیز آلودگی‌های خاص خود را دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: اکنون تنها منطقه‌ ویژه‌ای که در کشور مصوبه هیات وزیران و پشتوانه حقوقی در حوزه محیط زیست دارد، عسلویه است.

قلی نژاد ادامه داد: در این زمینه ۱۰ ماده قانونی در سال ۹۹ مصوب شد و وظیفه دستگاه‌های ذیربط و وزارتخانه‌هایی مانند نفت و بهداشت و درمان نیز تعیین شده است.

وی اضافه کرد: اکنون این مصوبه ها در حال اجرا شدن است ولی روند کندی دارد که باید در آستانه ۲ ساله شدن این مصوبات روند آن شتاب بخشی لازم را داشته باشد.

قلی نژاد گفت: براساس مصوبه هیات وزیران طرح جامع رفع آلودگی‌های منطقه عسلویه آماده شده و در بحث فلر تکلیف زمان خاموشی و اجرای  پروژه‌هایی مانند تصفیه خانه فاضلاب مشخص شده است.

وی ادامه داد: در قالب طرح جامع مدت زمان اجرای پروژه‎های طرح یک تا سه ساله و برخی نیز پنج ساله باید اجرایی شود که براساس ارزیابی روند انجام اقدامات کند است.

قلی نژاد افزود: با اعلام اعتراض استان بوشهر به موضوع کند بودن روند اجرای مصوبه‌‎های طرح جامع رفع آلودگی عسلویه به رئیس سازمان محیط زیست مقرر شده بزودی نشستی با حضور وزیر نفت برگزار شود.

وی ادامه داد: در این نشست روند فعالیت شرکت‎های نفت ارائه و از روند کند اقدامات در منطقه گلایه شود که در این زمینه رسانه‌ها و دستگاه‌های نظارتی باید ورود جدی به موضوع داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در بحث خاموشی فلرها، پروژه خاموشی فلرها در پتروشیمی‌هایی مانند آریاساسول، نوری و زاگرس آغاز شده و اکنون در فضایی رقابتی برای خاموشی فلرها تلاش دارند.

قلی نژاد ادامه داد: هر چند که بیشترین میزان آلودگی‌های منطقه عسلویه در حوزه پتروشیمی‌ها نبوده اما با این حال خاموشی فلر برای گرمایش منطقه و فلرینگ‎‌های محیط زیست منطقه کمک شایانی است.

وی افزود: در این راستا فردا نیز با فرمان رئیس جمهور خاموشی فلرهای پتروشیمی آریاساسول آغاز خواهد شد ولی با این وجود در حوزه پالایشگاهی همچنان مشکلاتی وجود دارد.

روند اجرای مصوبه‌های طرح ملی رفع آلودگی عسلویه شتاب گیرد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در حوزه پالایشگاهی خسارت‌های وارده به هوا طبق ماده ۱۲ هوای پاک محاسبه و جریمه‌‎ها نیز منظور خواهد شد که مبلغ بالایی است و به رسانه‌ها نیز اطلاع رسانی می‌شود.

قلی نژاد تاکید کرد: بدون تردید واحدهایی که اقدام به آلودگی هوا در عسلویه دارند باید خسارت آن را پرداخت کنند.

وی گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تا به امروز ۳۵ پرونده قضایی برای واحدهای آلاینده منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس دارد و در موارد مغایر با قانون پرونده مرتبط به آن تشکیل شده است.

قلی نژاد ادامه داد: در مصوبه‎‌های طرح جامع رفع آلودگی در عسلویه حتی احداث بیمارستان نیز پیش بینی شده که باید مطالبه‌‎گری ویژه در این راستا صورت گیرد.

وی افزود: در شرکت مبین همه فاضلاب‎های پتروشیمی‌ها به صورت متمرکز جمع می‌شود و در این شرکت تصفیه‌خانه مرکزی وجود دارد که در تکمیل این تصفیه خانه فردا پروژه‎ای جدید افتتاح خواهد شد.

قلی نژاد ادامه داد: در گذشته تصفیه فاضلاب در شرکت مبین صورت می‌گرفت و پساب تصفیه خانه به دریا می‎‌رفت که نگرانی وجود داشت در برخی از روزها منجر به آلودگی دریا شود که با احداث سیستمی جدید پساب تصفیه خانه به صورت مجدد تصفیه می‌شود و به مصرف صنعتی می رسد.

وی افزود: با این شرایط دیگر حتی یک قطره پساب نیز وارد دریا نخواهد شد و این اتفاقی بسیار بزرگ در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است که ۲ فایده ارزشمند دارد یکی اینکه ورود فاضلاب به دریا قطع می‌شود و همچنین با برگشت پساب به استفاده صنعتی فعالیت آب‌شیرین‌کن کاهش می‌یابد.

قلی نژاد اظهار کرد: تصفیه خانه دماوند نیز سال گذشته افتتاح شد که کار تصفیه فاضلاب فاز ۲ پتروشیمی‌ها را عهده‌دار است و ظرفیتی ایجاد شده تا فاضلابی به دریا نریزد که واحد تکمیلی این تصفیه‌خانه نیز در دست اقدام است و روزانه نظارت لازم انجام می‎شود تا این پروژه هر چه سریع‎‌تر اجرایی شود.