بهره‌برداری از آب شیرین‌کن ۱۵۰۰ مترمکعبی اخند شهرستان عسلویه

طرح آب شیرین‌کن اخند شهرستان عسلویه با ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار به مناسبت دهه مبارک فجر به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در آیین افتتاح این طرح بیان کرد: طرح آب شیرین‌کن یک‌هزار و ۵۰۰ مترمکعبی اخند، آب روستا‌های اخند و بستانو شهرستان عسلویه را تامین کرده و در مجموع نزدیک به ۲هزار خانوار با جمعیت بیش از هشت هزار و ۷۰۰ نفر را زیر پوشش قرار می‌دهد.

ابوالحسن عالی افزود: سالن تصفیه اصلی طرح ۲۲۵ مترمربع و حجم مخازن به میزان یک‌هزار و ۵۷۵ مترمکعب ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه ساخت آب شیرین‌کن اخند در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در مدت ۶ ماه محقق شده است، گفت: این طرح نقش اساسی در رضایت‌مندی مردم در حوزه آب شرب دارد که امید است مردم شرایط مطلوب‌تری نسبت به قبل تجربه کنند.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر نیز گفت: از سال‌های ۱۳۹۱ تا سال ۱۴۰۰ظرفیت آب‌شیرین کن‌های استان ۱۰۵ هزار مترمکعب بود، اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و حمایت و پشتیبانی وزارت نیرو در دولت سیزدهم و همراهی بخش خصوصی ۱۲۰ هزار مترمکعب دیگر به این ظرفیت در استان اضافه می‌شود.

محمد هادی رستمیان افزود: استان بوشهر یک ورودی خط کوثر در شمال خود دارد که به دلیل نزدیکی به این خط دچار افت فشار نمی‌شود و وضعیت آبرسانی نسبت به دیگر نقاط بهتر است.

وی بیان کرد: در مقابل کار‌ها و طرح‌های خوب آبرسانی در نوار ساحلی تنگستان و دشتی در دست اقدام و در کنار آب شیرین کن پنج هزار مترمکعبی عسلویه، مخزنی با همین ظرفیت در دشتستان و مناطقی که دچار تنش و کم آبی هستند در حال ساخت است.

نماینده مردم کنگان، دیر، جم و عسلویه نیز گفت: وقتی قرار است عده‌ای از دریا آب به طبس و خراسان جنوبی انتقال بدهند چرا نباید ما ساحل نشینان خلیج فارس از این نعمت استفاده کنیم و مشکل کم آبی این استان به این صورت برای همیشه برطرف شود.

حجت الاسلام موسی احمدی افزود: اگر بنا است که ما میزبان ارسال آب نمکزدایی و تصفیه شده به قلب کشور باشیم مردم خودمان نیز باید از این مزیت استفاده کنند.

وی با اشاره به آغاز عمیات اجرایی آبشیرین کن پنج هزار مترمکعبی عسلویه و بهره‌برداری از مرحله نخست آب‌شیرین کن سیراف – جم به میزان ۱۰ هزار مترمکعب، بیان کرد: وقتی در اجرای طرح‌ها بخش خصوصی در کنار دولت باشد روند کار با سرعت بیشتری دنبال می‌شود.