مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر

انتقال ۵ رأس آهوی جبیر به پارک ملی دریایی نایبند استان بوشهر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از انتقال ۵ رأس آهوی جبیر به فنس تکثیر، پرورش و طرح احیای زیستگاه پارک ملی دریایی نایبند عسلویه استان بوشهر خبر داد.

عبدالرحمن مرادزاده، با بیان اینکه طرح تکثیر جبیر ایرانی در پارک ملی دریایی نایبند عسلویه اجرایی شده است اظهار داشت: طرح احیای طبیعی آهو جبیر ایرانی در زیستگاه ۱۰۰ هکتاری نایبند عسلویه اجرایی شد که نقش مهمی در تکثیر و احیا این جانور حیات وحش داشته است.

وی با اشاره به پایش مستمر محیط‌بانان و حفاظت شبانه‌روزی از جبیر ایرانی از انتقال موفق جبیر به پارک ملی دریایی نایبند خبر داد و بیان کرد: در ۲ نوبت تعداد ۵ رأس آهو جبیر با موفقیت به فنس تکثیر و پرورش جبیر در پارک ملی دریایی نایبند منتقل شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اضافه کرد: ۲ رأس از این گونه حیات وحش شامل یک جفت جبیر توسط مأموران اجرایی حفاظت محیط زیست استان فارس کشف و ضبط و پس از هماهنگی لازم توسط کارکنان اداره کل محیط زیست باستان بوشهر به پارک ملی دریایی نایبند منتقل شد.

مرادزاده بیان کرد: ۳ رأس جبیر نر و ماده دیگر حدود ۳ سال پیش از متخلفین نگهداری غیرقانونی این حیات وحش با ارزش در استان بوشهر کشف و ضبط شده بود که به‌صورت موقت در محل مناسب نگهداری و هم اکنون به زیستگاه نایبند منتقل شد.

وی با بیان اینکه مراحل زنده‌گیری، انتقال جبیر توسط قفس‌های مخصوص نگهداری و جابه‌جا می‌شود افزود: رهاسازی این جبیرها به‌صورت کاملاً استاندارد صورت گرفته و قبل از رهاسازی نمونه‌گیری برای مطالعات ژنتیکی نیز از آنها به عمل آمده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اضافه کرد: به‌منظور انطباق بیشتر با شرایط طبیعی این جبیرها فعلاً در محوطه وسیع فنس نایبند عسلویه رها شدند که مطمئناً در افزایش تنوع ژنتیکی در داخل فنس، نقش برجسته‌ای دارند و پس از مدتی و با رصد و آمادگی بیشتر آنها، در زیستگاه رهاسازی خواهند شد.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل محیط زیست بوشهر جبیر را از گونه‌های ارزشمند و با اهمیت زیستی و زیبایی شناختی دانست خاطرنشان کرد: به‌واسطه تخریب زیستگاه و مشکلات حفاظتی جبیر در دهه ۸۰ ، جمعیت آن در استان بوشهر از بین رفت و متعاقب آن اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با همکاری صنایع مستقر در منطقه عسلویه نسبت به احیا این گونه با احداث فنس ۱۰۰ هکتاری تکثیر و پرورش از سال ۱۳۸۸ اقدام کرد.

خسرو درویشی ادامه داد: خوشبختانه پس از ۱۲ سال در پاییز سال گذشته تعدادی از آنها در زیستگاه اصلی خود در قسمت خشکی پارک ملی نایبند رهاسازی شدند.

وی ابراز امیدواری کرد: با همراهی همه جوامع محلی و سمن‌های زیست محیطی با کارکنان سختکوش اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه و پارک ملی دریایی نایبند ، صیانت و حفاظت از این تنوع زیستی گرانبها و توسعه جمعیتی آن در زیستگاه نایبند به نحو مؤثر تداوم یابد.