طی سال جاری؛

۷ مورد ابتلا به بیماری مالاریا در شهرستان عسلویه شناسایی شد

مسئول مبارزه با بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه از شناسایی هفت مورد ابتلا به بیماری مالاریا در سال جاری خبر داد.

عاطفه پورات صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از هفت مورد بیمار مالاریای شناسایی‌شده یک مورد با ملیت ایرانی و ۶ مورد اتباع غیر ایرانی هستند.

وی تصریح کرد: با شناسایی یک مورد مبتلا به مالاریا در روزهای اخیر، تیم واکنش سریع این شبکه جهت بررسی موارد در تماس با وی اقدامات لازم را انجام داده و پس از بررسی‌ها، سه مورد مبتلای دیگر نیز در خانواده بیمار شناسایی گردید و تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

پورات اذعان داشت: مالاریا یک بیماری حاد و مزمن است و عامل آن انگلی تک‌یاخته از جنس پلاسمودیوم است. در ایران انتقال مالاریا فالسیپاروم و ویواکس گزارش می‌شود اما امکان ورود موارد مالاریای اوال و مالاریه از سایر کشورها وجود دارد.

وی اضافه کرد: در آغاز بیماری مالاریا، نشانه‌های مقدماتی نظیر خستگی، احساس درد در عضلات، سردرد، تهوع و استفراغ، لرزهای خفیف و درد در ناحیه کمر ممکن است وجود داشته باشد و دمای بدن به ۳۸ تا ۳۹ درجه سانتیگراد برسد.

مسئول مبارزه با بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه بیان کرد: دوره نهفتگی در مالاریا فالسیپاروم به‌طور متوسط حدود ۱۲ روز است و در موارد نادر تا سه ماه بعد از گزش گزارش‌شده است و در مالاریا ویواکس حداقل دوره نهفتگی ۱۵ روز و حداکثر دوره نهفتگی ۹ ماه است.

وی ادامه داد: آزمایش تشخیصی مالاریا به صورت رایگان در مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان عسلویه انجام می‌شود و افراد با علائم مذکور می‌توانند برای انجام آزمایش مراجعه و در صورت ابتلاء به صورت رایگان درمان شوند.

پورات تأکید کرد: با توجه به شیوع بیماری مالاریا در برخی از شهرستان‌های مرزی استان سیستان و بلوچستان، توصیه می‌شود کسانی که به این استان مسافرت می‌کنند چنانچه طی دو هفته از بازگشت، دچار هر علامتی از بیماری شدند، سابقه مسافرت خود را به پزشک یا نیروهای بهداشتی اعلام نمایند تا آزمایش تشخیص مالاریا برای آن‌ها انجام شود.