گلایه مسئولین محلی:

چرا نیروگاه سیکل ترکیبی بیدخون باید مسئولیت های اجتماعی را فراموش کند

در حالی که آلودگی صوتی و بوی شدید گاز از نیروگاه گازی سیکل ترکیبی بیدخون امان مردم را بریده است، چرا این نیروگاه باید مسئولیت های اجتماعی را فراموش کند.

نیروگاه‌های سیکل ترکیبی گازی(گروه مپنا) با سابقه حضور ۲۰ ساله خود در شهرستان عسلویه(روستای بستانو و شهر بیدخون) از آن جمله شرکت هایی هستند که برای تولید برق ماهانه مبلغی بالای ۵۰ میلیارد تومان درآمد دارند.

ناگفته نماند که این نیروگاه‌ها، از آن شرکت هایی هستند که در جریان آلودگی محیط زیست، هم صوتی و هم آلایندگی آب و هوا همیشه باعث رنجش و گلایه مندی مردم شهرستان بوده اند.

با توجه به حضور دو دهه از این مجموعه شرکت مپنا در شهرستان نگاهی به کارنامه مسولیت های اجتماعی آنها انداخته ایم که انصافا هیج مورد مهم و قابل بیانی نبود، نه از ساخت مدرسه خبری بود، نه تجهیز بیمارستان، حتی دریغ از ساخت و راه اندازی یک سالن ورزشی کوچک در شهرستان

باید یادآوری کنیم که خط آب محرم که آب مصرفی روستاهای شهرستان عسلویه است، با توجه به استفاده بیش از حد شرکت مپنا در تولید برق از این آب، باعث کم شدن سهمیه روستاهای اطراف شده است به طوری که برخی از روستاهای شهرستان عسلویه آب کامل روستا قطع شده است.

با توجه به اینکه نیروگاه‌های گازی گروه مپنا در جامعه محلی نسبت به اجرای تعهدات مسولیت اجتماعی خود باید پیشقدم باشند، ولی طبق مشاهدات هیچ کار خیر و عام المنفعه ای در شهرستان عسلویه دیده نمی شود.

سوال اینجاست، که با وجود درآمدهای میلیاردی روزانه این نیروگاه‌ها آیا یک درصد آن حق جامعه محلی نیست؟ آن هم برای پیشرفت و ساخت اماکن‌آموزشی،یا تجهیز روستاهای شهرستان، به طوری که بیشتر پرسنل این شرکت در روستاها و شهرهای این شهرستان اقامت دارند و فرزندان آنها هم در این مدارس شهرستان تحصیل می کنند.

این نکته را هم یادآور شویم که گروه مپنا، در باب اشتغال هم مانند مابقی صنعت موجود در شهرستان در جذب افراد بومی و تحصیل کرده موفق نبوده است، به طوری که بیشتر جذب و استخدامی ها برای افراد غیر بومی بوده است.

با این حال باید گفت که این شرکت طبق اساس نامه خود نسبت به جامعه معلی عمل نکرده است.

مردم از نماینده مجلس، فرماندار ، و امام جمعه شهرستان انتظار دارند که این نیروگاه‌ها را موظف کنند در راستای مسئولیت های اجتماعی به شهرها و روستاهای مجاورت خود کمک کنند و امید است که متولیان این نیروگاه‌ها پیش از قبل نسبت به اجرای مسولیت های اجتماعی خود به این منطقه پیشرو باشند.