خواهری که الگوی برادرش شد؛

کودک ۹ ساله کنگانی که ۲۰۰ کتاب خوانده است

علی قاسمی، کودک 9 ساله کنگانی و عضو فعال کتابخانه عمومی غدری کنگان با الگوگرفتن از خواهرش و خوانش 200 کتاب در ژانرهای مختلف، در «جشن کتاب» مورد تقدیر قرار گرفت.

این دانش‌آموز ۹ ساله که پایه سوم ابتدایی را به اتمام رسانده، در حاشیه «جشن کتاب» که برای تقدیر از او برای مطالعۀ مستمرش در این سن، به همت کتابخانه عمومی غدیر کنگان صبح امروزیکشنبه برگزار شد، الگوی خود را در کتابخوانی خواهرش معرفی کرد و گفت: وقتی کوچک بودم، می‌‎دیدم خواهرم دائم کتاب می‌خواند و به خاطر این کار برایش «جشن کتاب» می‌گیرند. من هم با دیدن این کار، دوست داشته باشم زودتر بزرگ شوم و به مدرسه بروم تا بتوانم کتاب بخوانم.

علی قاسمی که علاوه بر کتابخوانی و ورزش کردن، به‌دلیل علاقۀ زیادی که به کشت سبزی و صیفی‌جات دارد، باغچه حیات خلوت خانه‌شان را به گلخانه کوچکی مبدل کرده تا طعم شیرین کشاورزی را نیز تجربه کند، در این باره بیان کرد: محصولاتی را که تولید می‌کنم به دوستان و بستگانم می‌فروشم و از این طریق علاوه بر کشاورزی، کسب و کار را می‌آموزم.

وی سپس به موضوعات موردعلاقۀ خود در حوزه کتاب اشاره و تصریح کرد: بیشتر کتاب‌هایی در زمینه‌های داستانی، تخیلی، علمی، مذهبی و تاریخی می‌خوانم. با  خواندن این کتاب‌ها احساس خیلی خوبی پیدا می‌‎کنم و چیزهای زیادی یاد می‌‎گیرم، وقتی کتاب می‌خوانم فکرهای خوب به ذهنم می‌رسد که دوست دارم آنها را انجام بدهم.

این دانش‌آموز کتابخوان کنگانی در خصوص نقش خانواده‌اش در جذب وی به سمت کتابخوانی توضیح داد: خانواده‌ام یک دفترچه برای من تهیه کردند تا هر کتابی را که می‌‎خوانم اطلاعات آن کتاب مانند نام کتاب، موضوع آن، نویسنده، تاریخ مطالعه و تعداد صفحات کتاب را در آن یادداشت کنم.

قاسمی ادامه داد: تا الان سه بار جشن کتاب برایم گرفته‌اند؛ جشن اول بعد از خواندن ۵۰ کتاب، جشن دوم ۱۱۰ کتاب و الان که جشن خواندن ۲۰۰ کتاب از سوی خانواده و مسئولان کتابخانه عمومی غدیر کنگان برای من تدارک دیده‌اند.

او تاکید کرد: آرزویم این است که همه دانش‌آموزان ایران کتابخوان شوند.

در ادامه پدر این دانش‌آموز که نقش بسزایی در کتابخوان شدن وی داشته و خود فرهنگی است، در بخشی از این آیین گفت: عده‌‎ای از والدین تصور می‎کنند عادت به مطالعه امری ذاتی و خصوصیت وراثتی است که تنها بعضی از افراد به‌دلیل کنجکاوی، علاقه و … به آن روی می‎آورند و دیگر بچه‌ها نمی‌توانند اهل مطالعه باشند! شاید به همین دلیل هیچ‌گونه تلاشی برای ایجاد عادت به مطالعه در فرزندان خود نمی‌کنند.

عباس قاسمی ادامه داد: این در حالی است که پژوهش‌ها در زمینه تعلیم و تربیت ثابت کرده‌اند که عادت به مطالعه یک امر اکتسابی است؛ یعنی همان‎‌طور که یک کودک، خواندن و نوشتن را یاد می‎‌گیرد، می‌تواند این عادت را هم کسب کند و یک کتابخوان کوچک شود.

وی که ‌خود مهارت‌های تخصصی مطالعه و تندخوانی را سال‌ها پیش در جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف آموخته، بیان کرد: متأسفانه آمار مطالعه در بین خانواده‌ها و دانش‎آموزان نگران کننده است و ما به عنوان معلم و فرهنگی وظیفه داریم در حد توان برای رشد و تعالی جامعه قدم برداریم.

قاسمی هم‌اینک مدرس روش‌های مطالعه است و تاکنون کارگاه‌های آموزشی زیادی را در مدارس برگزار کرده است، در این باره تاکید کرد: مطالعه غیر درسی، باعث بالا رفتن سطح فکر و فعال شدن ذهن کودکان و نوجوانان می‌‎‌شود.

وی با بیان اینکه مطالعه در خانواده ما جایگاه ویژه‎ای دارد، تصریح کرد: من و همسرم معمولا در منزل مطالعه می‌‎کنیم و این موضوع باعث شده که مطالعه در بچه‌ها نیز به یک عادت تبدیل شود.

این پدر دوستدار کتاب گفت: یکی از تفریح‌های ما در منزل مطالعه کردن است و دقت می‌کنیم که فرزندانمان از این کار خسته نشوند و احساس خوبی داشته باشند.

قاسمی تاکید کرد: از ابتدای زندگی کتاب را به‌عنوان دوست و معلم انتخاب کردیم و با این امید که بخشی از وظیفه تربیت فرزندانمان را بر دوش کتاب‌های خوب بگذاریم، سعی کردیم بچه‎‌ها را کتابخوان بار بیاوریم. در ابتدا معمولا برای فرزندانم برای مطالعه مشوق‌هایی در نظر می‌‎گرفتیم اما الان دیگر نیاز به مشوق ندارند؛ چون خودشان دیگر به صورت منظم کتاب می‎‌خوانند.