در پایتخت اقتصادی و انرژی:

بیکاری جوانان بومی به برکت اشتغال غیربومی‌ها در پارس جنوبی

جوانان بومی عسلویه و کنگان در شرایطی با معضل بیکاری روبرو هستند که این شهرستان میزبان صنایع عظیم پارس جنوبی بوده و برای اهالی سراسر کشور اشتغال ایجاد کرده است.

جوانان بومی عسلویه و کنگان در شرایطی با معضل بیکاری روبرو هستند که این شهرستان میزبان صنایع عظیم پارس جنوبی بوده و برای اهالی سراسر کشور اشتغال ایجاد کرده است.

نام عسلویه را با لقب پایتخت اقتصادی و انرژی کشور گره زده‌اند؛ پایتختی که بخش عمده گاز کشور را تولید می‌کند و نقش مهمی در تأمین سبد انرژی کشور دارد.

مردم پایتخت انرژی کشور علی‌رغم اینکه میزبانان خوبی برای صنعت بوده‌اند ولی مهمان به خوبی قدردان نبوده و با وجود ثروت فراوانی که نصیب آنها می‌شود به نیازهای شهرستان میزبان توجهی ندارند.

صنعت، محیط زیست را آلوده کرده، آب و برق و… را مصرف می‌کند و همه جا را اشغال کرده است ولی مردم با مشکلات متعددی در زمینه‌های بهداشتی و سلامت، آب و برق، اشتغال و…. روبرو هستند.

اشتغال شاید کمترین انتظار مردم شهرستان عسلویه و میزبانان صنعت از مدیران پارس جنوبی باشد ولی همین کمترین انتظار هم تاکنون به خوبی برآورده نشده است.

صنایع مستقر در پارس جنوبی حدود ۱۰۰ هزار اشتغال ایجاد کرده‌اند ولی بخش زیادی از این فرصت‌های شغلی در اختیار نیروهای غیربومی قرار گرفته است و میزبان سهم کمتری دارد.

در شرایطی که جوانان بومی استان بوشهر و به ویژه مناطق اطراف صنایع پارس جنوبی بیکار هستند، تعداد زیادی از نیروهای پارس جنوبی به صورت پروازی به این منطقه می‌آیند.

علیرغم وعده‌های فراوان مسئولان دولت‌های مختلف برای تحقق مطالبه اشتغال مردم میزبان پارس جنوبی، تاکنون به خوبی در این زمینه عمل نشده است.

اولویت با جوانان بومی باشد

معاون سیاسی امنیتی فرماندار عسلویه گفت: با همراهی و حمایت مدیر فساد ستیز دادگستری و دادستان انقلابی شهرستان عسلویه ضمن تلاش برای تحقق اشتغال جوانان شهرستان در شرکت‌های مستقر در منطقه، با شرکت‌های متخلف برخورد قانونی خواهد شد.

سجاد شیخیانی افزود: برخی شرکت‌های منطقه بدون توجه به وجود نیروهای متخصص و تحصیل کرده شهرستان عسلویه، از نیروهای غیر بومی استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در برخورد با مدیران و شرکت‌های بومی ستیز، مرعوب فشارها نخواهیم شد و با تمام وجود از حق جوانان شهرستان دفاع خواهیم کرد.

معاون فرماندار با اشاره به عملکرد صنعت در جذب جوانان شهرستان در صنایع مستقر افزود: با همه تلاش‌هایی که در حوزه اشتغال توسط مدیران صورت گرفته، اشتغال جوانان شهرستان همچنان دغدغه و مطالبه جدی مردم از صنعت است.

برخورد با مدیران بومی‌ستیز

شیخیانی افزود: با توجه به تاکید رئیس جمهور در سفر به شهرستان عسلویه جهت اشتغال جوانان بومی شهرستان در صنایع گازی و پتروشیمی، تمامی شرکت‌های مستقر و متولی بحث اشتغال را پاسخگو خواهیم کرد.

معاون سیاسی امنیتی فرماندار همچنین از دعوت ۲ مدیرعامل پتروشیمی به فرمانداری شهرستان خبر داد و گفت: برابر گزارشات و بررسی‌های موجود، ۲ شرکت پتروشیمی مستقر در شهرستان به دلیل جذب خارج از ضوابط و غیربومی در هفته آینده مورد بررسی دقیق قرار خواهند گرفت و در صورت احراز تخلف، مورد برخورد قانونی قرار خواهند گرفت.

شأن مردم پایتخت اقتصادی ایران این نیست

مسئولان شهرستان عسلویه از جمله امام جمعه این شهر بارها و بارها از تریبون‌های مختلف خطاب به مسئولان خواستار ایفای نقش صنعت در رفع مشکلات عسلویه شده‌اند.

امام جمعه عسلویه در نماز جمعه این شهر اظهار داشت: بعضی مشکلات شهرستان عسلویه مایه تأثر و تأسف است؛ عرایض بنده همه از طرف مردم و مطالبه و خواسته مردم و دفاع از حق مردم است.

حجت‌الاسلام سید علی هاشمی‌نژاد با تاکید بر نقش‌آفرینی صنایع در عسلویه تصریح کرد: ما در عسلویه آب درست و سالم نداریم. وزیر نفت در جلسه شهریور سال قبل به من گفتند مشکل آب عسلویه حل می‌شود. این تأسیسات عظیم چرا مسئولیت‌های اجتماعی خود را انجام نمی‌دهند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات شهرستان کمبود فضای آموزشی است، بعضی جاها دانش آموزان در مدارس تخریبی تحصیل می‌کنند. شأن مردم پایتخت اقتصادی ایران این نیست ولی به این مسئله بی توجهی و کم توجهی شده است.

هاشمی‌نژاد با بیان اینکه سابقه، عملکرد و کارنامه شورای راهبردی پتروشیمی مخدوش است اضافه کرد: وقتی مطالبه به حقی از آنها درخواست می‌شود عمل نمی‌کنند و می‌گویند سازمان بازرسی نمی‌گذارد.

انتظار می‌رود که مسئولان نگاه ویژه‌تری به شهرستان عسلویه داشته باشند، صنایع وظایف خود را بدانند و به آن عمل کنند و مسئولان دستگاه‌های نظارتی نیز با مدیرانی که در این زمینه به وظایف و مأموریت‌های خود عمل نمی‌کنند برخورد کنند.