مجمع عمومی عادی سالیانه هلدینگ انرژی سپهر برگزار شد

مجمع عمومی عادی سالیانه هلدینگ انرژی سپهر شنبه 18 آذرماه 1402 به ریاست علیرضا فتحی نیا و دبیری علی یاری مدیرعامل این هلدینگ و با حضور فرهاد جهانگیری، محمد زین العابدین و مهدی فتاحی اعضای هیئت مدیره برگزار شد.

به گزارش جنوب استان به نقل از روابط عمومی هلدینگ انرژی سپهر، مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره هلدینگ در این مجمع با ارائه گزارش سال مالی، گفت: تولید حدود ۷۹۶ هزار تن محصول متانول در شرکت پتروشیمی سبلان در سال مالی منتهی به ۱۴۰۲ و ارز آوری قریب به ۱۷۵ میلیون دلاری برای کشور یکی از مهمترین اقدامات این سال بود چراکه این مقدار تولید به عنوان بالاترین میزان ثبت شده در این شرکت در حالی ثبت شد که به دلیل مشکلات عدیده ای همچون عدم تعهد شرکت انحصاری ارائه کننده یوتیلیتی در منطقه، افزایش یکباره قیمت خوراک و همچنین قطع گاز پتروشیمی ها همزمان با فصل زمستان، بسیاری از برنامه های از پیش تعیین شده را منحرف نمود. در همین سال برای نخستین بار افزایش میزان تولید به ۱۰۰ درصد در سبلان ثبت و مقدمات تولید ۱ میلیون ۲۰۰ هزار تن محصول در سال فراهم گشته بود که متاسفانه به دلیل ۳ مسئله پیش گفته این مهم ممکن نگردید. اکنون نیز میزان تولید در سبلان بیش از ۱۰۰ درصد است و در صورت عدم ناهماهنگی های دولتی، نوید بالاترین میزان تولید متانول در سبلان برای سال مالی ۱۴۰۳ را می دهیم.

علی یاری در ادامه گفت: افزایش یکباره نرخ خوراک، تمام پتروشیمی ها بالاخص تولید کنندگان متانول را با مشکل مواجه کرد. در این خصوص جلسات مکرری برگزار و پیگیری های متعددی صورت گرفت و نامه نگاری هایی را با بلندپایه ترین مقامات حکومتی و دولتی انجام دادیم زیرا معتقدیم نه تنها این مسئله کل اقتصاد صنعت پتروشیمی را با مشکل روبرو می کند بلکه خلق ثروت برای سهامداران اصلی این مجموعه که بیش از ۱ میلیون فرهنگی عضو صندوق ذخیره فرهنگیان هستند را نیز مختل کرده است.

وی بهره برداری از دو پتروشیمی طی دوسال آینده را هدف اصلی هلدینگ عنوان کرد و گفت: همزمان با پیگیری افزایش تولید سبلان، پیشرفت دو پروژه دنا و سیراف انرژی نیز با جدیت دنبال شد اما باتوجه به عدم تحقق بودجه پیش بینی شده از محل فروش متانول سبلان به دلایل پیش گفته، تا حدودی تامین مالی مورد انتظار محقق نگردید با این همه اکنون پروژه دنا تنها ۱۹ درصد تا تکمیل فاصله دارد و امیدواریم با حمایت بیشتر سهامداران در پایان سال آتی به بهره برداری رسد. همچنین پروژه سیراف انرژی نیز با۵۹ درصد پیشرفت فیزیکی در سال ۱۴۰۴ تکمیل و ظرفیت اسمی تولید سالانه متانول در سه شرکت انرژی سپهر به حدود ۵ میلیون تن می رسد.

یاری در ادامه با اشاره به حل مشکلات سنواتی این هلدینگ گفت: متاسفانه در دوره های گذشته به دلایلی همچون پیچیدگی پرونده های حقوقی-سنواتی، عزمی برای پیگیری و حل مسائل وجود نداشت اما خوشبختانه در این سال مالی چند پرونده اصلی حل و بسیاری از مشکلات مرتفع شد. توافق با شرکت پیدک در راستای حل مشکلات قراردادی در خصوص شرکت های سبلان و دنا پس از سالیان متمادی به عنوان یکی از حادترین مسائل هلدینگ مطرح بود که با پیگیری های صورت گرفته به سرانجام رسید. تعیین تکلیف پرونده حقوقی شرکت سانار پس از ۴ سال در دادگاه عالی کشور ترکیه و اخذ رای مبنی بر بازگشت شخصیت حقوقی شرکت و همچنین پیگیری پرونده شرکت کاریز و جلوگیری از توقیف حساب های هلدینگ به مبلغ ۲٫۵ میلیون دلار بر اساس نظریه هیئت کارشناسی دو پرونده مهم دیگری بودند که با درایت هیئت مدیره و همکارانم در انرژی سپهر انجام گرفته است.

مدیرعامل در خصوص تامین مالی در انرژی سپهر و شرکت های تابعه نیز گفت: یکی از اصلی ترین برنامه های هلدینگ، تامین مالی است که در این خصوص توفیقاتی مثبتی نیز داشته ایم. اخذ وام هزار میلیارد ریالی از بانک اقتصاد نوین و انجام مقدمات صدور ۱۵٫۰۰۰ میلیارد ریال اوراق خاص شرکت سیراف انرژی از بانک رفاه، ، دریافت ۱۵ میلیون یورو از محل فایننس شرکت پتروشیمی سیراف انرژی از بانک مرکزی و تقویت ساز و کار وصول مطالبات باقیمانده، وصول مبلغ ۲۴۱ میلیارد ریال در طی سال مورد گزارش از محل بازیافت اعتبار ارزش افزوده در شرکت سیراف انرژی و پیگیری اخذ مصوبه از شبکه بانکی کشور مجموعاً به مبلغ ۴،۵۰۰ میلیارد ریالی در قالب تسهیلات ریالی و اعتبارات اسنادی در پروژه دنا، پیگیری اخذ گواهی مسدودی ارزی در خصوص تسهیلات ۲۰ میلیون یورویی بانک EIH با عاملیت بانک پارسیان در پروژه دنا و همچنین انعقاد تفاهم نامه همکاری با بانک های شهر و رفاه کارگران نیز در این راستا انجام گرفته است. أخذ موافقت صندوق توسعه ملی با تمدید یکساله اعتبار اسنادی تا پایان سال ۱۴۰۲ و کسب موافقت اولیه برای تمدید تا پایان سال ۱۴۰۳ در شرکت سیراف انرژی نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال مالی منتهی به ۱۴۰۲ بوده است.

یاری در ادامه، حمایت از تولید ملی را یک اصل اساسی در مجموعه عنوان کرد و اظهار داشت: همانطور که در گذشته به عنوان نخستین هلدینگ در سفارش گذاری کاتالیست بومی قلمداد می شویم در سال گذشته نیز این رویه ادامه یافت و اولین راکتور فوق سنگین ۲۴۰ تنی تولیدگاز سنتز ساخت ایران در پتروشیمی دنا نصب شد. همچنین ساخت، تحویل و نصب تجهیز (ATR) و مبدل ۲۰۲۱-۳، ساختِ تجهیز مبدل -۲۰۲۰-۱&2 برای پروژه های دنا و سیراف انرژی توسط شرکت ماشین سازی اراک در این سال انجام گرفت. ساخت و نصب تاورهای ۵۰۰۴ و ۵۰۰۲ در پروژه متانول سیراف انرژی نیز توسط شرکت ماشین سازی صورت گرفت تا این هدف گذاری در هلدینگ عملیاتی شود.

وی در ادامه افزود: فروش با پرمیوم هایی بالاتر از بسیاری از عرضه کنندگان ایرانی متانول در شرکت سیتکو به عنوان بازوی تجاری هلدینگ و همچنین عدم پرداخت هرگونه دموراژ توسط این شرکت با مدیریت رزرو و اجاره کشتی با وجود محدودیت در تولید و انبارش از دیگر اقدامات مثبت انجام شده در این سال است.

یاری با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته در خصوص ورود به حوزه پایین دست پتروشیمی نیز گفت: انجام مطالعات امکان سنجی مقدماتی در تکمیل زنجیره­ ی ارزش محصول متانول به اسید استیک در شرکت شیمیایی لاوان و پیگیری همزمان دو گزینه اخذ مصوبه تخصیص گاز برای طرح اوره و آمونیاک و یا احداث یک مینی ریفاینری در شرکت پتروشیمی گناوه دشتستان به جد در دستور کار است تا ضمن ارز آوری بیشتر برای کشور، متانول تولیدی در سبلان را به محصولی با ارزش بالاتر تبدیل کنیم.

مدیرعامل انرژی سپهر اظهار داشت: همگام با شرکت‌های پروژه محور و بهره‌بردار در انرژی سپهر ،‌ شرکت قطب پتروشیمی سپهر لاوان با هدف توسعه خدمات غیر صنعتی در سال گذشته اقدام به افزایش ظرفیت خدمات و همچنین راه اندازی سیستم تصفیه فاضلاب در راستای حفاظت از محیط زیست منطقه نموده است.

هیدروتست مخازن صادراتی در پتروشیمی سیراف انرژی، اخذ سند مالکیت توسط شرکت سیراف انرژی پس از رفع اختلاف با امور آب استان بوشهر، توسعه نقش حاکمیتی – نظارتی هلدینگ در کلیه ارکان شرکتها از جمله حوزه های برنامه ریزی، مالی ، منابع انسانی و فناوری اطلاعات و انجام تشریفات قانونی و ثبت نهایی افزایش سرمایه هلدینگ از دیگر محورهای گزارش مدیرعامل انرژی سپهر در این مجمع بود.

در پایان این مجمع عملکرد مالی توسط حسابرس مستقل ‌و بازرس قانونی قرائت و صورت‌های سال مالی ۱۴۰۲ به تصویب رسید. همچنین در پایان با تصویب مجمع عمومی روزنامه ایران به عنوان روزنامه رسمی هلدینگ انرژی سپهر تعیین شد.