استاندار بوشهر:

دستورالعمل جدید «ته‌لنجی» به نفع ملوانان ابلاغ شد

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس و استاندار بوشهر گفتند: واردات کالای همراه ملوان که به نام «ته‌لنجی» شناخته می‌شود، یکی از دغدغه‌های این روزهای ساحل‌نشینان است که این مشکل با اصلاح مصوبه سابق حل می‌شود.

ساحل و دریا یکی از مهمترین ظرفیت‌ها برای استان بوشهر است و افراد زیادی از شمال تا جنوب استان بوشهر از این طریق امرار و معاش می‌کنند.

طی سال‌های اخیر مقررات جدیدی وضعی شده و تصویب مصوبات متعدد در مورد واردات کالا از طریق شناورها به بنادر باعث شده تا فعالان حوزه تجارت دریایی با چالش جدی برای واردات کالا روبرو شوند.

کاهش تعداد سفرها به گونه‌ای که در سال جاری تنها مجوز یک سفر برای لنج‌داران صادر شده است، باعث شده تا تجار و بازرگانان نتوانند همچون سنوات گذشته واردات کالا را دنبال کنند.

یکی دیگر از چالش‌ها میزان و نوع کالاهای وارداتی است به گونه‌ای که بر اساس مصوبه جدید ته‌لنجی، لنج‌داران مجاز با واردات ۵۹ قلم کالا بوده و هر لنج فقط ۶۰ تن کالا را می‌تواند وارد کند.

اصلاح مصوبه سابق ته‌لنجی

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: به منظور رفع دغدغه‌های فعالان حوزه تجارت دریایی در استان بوشهر تلاش‌ها و پیگیری‌های فراوانی را در سطح ملی داشته‌ایم.

عبدالکریم جمیری اضافه کرد: با پیگیری‌های مکرری که با رئیس جمهور، ریاست مجلس و معاون اول رئیس جمهور در مورد مشکل ترخیص کالای همراه ملوان طی روزهای اخیر صورت گرفت، روز گذشته جلسه‌ای به دستور آقای مخبر تشکیل و نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری شد.

وی افزود: خوشبختانه اصلاحاتی در مصوبه سابق نسبت به تعداد اقلام و حجم کالای همراه ملوان صورت گرفت که جزئیات آن بعد از طی مراحل قانونی توسط دستگاه‌های اجرایی اعلام خواهد شد.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: تصمیم گیران باید توجه داشته باشند که ملوانی و لنج‌داری، معیشت و زندگی مردم شمال استان بوشهر است و بارها تکرار کرده ام که با توجه به اقتضائات زندگی و معیشت مردم تصمیم کارشناسانه گرفته شود.

امید می‌رود با پیگیری‌های صورت گرفته شاهد رفع مشکلات و دغدغه‌های ساحل‌نشینان و تأمین نیازها و مشکلات مردم در شهرهای ساحلی به ویژه مناطق تجاری استان بوشهر باشیم.

دستورالعمل جدید «ته‌لنجی» به نفع ملوانان ابلاغ شد

احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در بوشهر با اشاره به اینکه استان از ظرفیت بالایی در عرصه تجارت برخوردار است، اظهار داشت: در راستای حمایت از تجارت و بازرگانی در استان بوشهر و موضوع ته لنجی پیگیری‌هایی توسط مسؤولان استان از سطح ملی و کشور صورت گرفت.

وی اضافه کرد: در این راستا نماینده ولی فقیه در استان، نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و شورای تامین به‌صورت ویژه در سطح ملی و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیگیری لازم انجام دادند تا در دستورالعمل ابلاغی به نفع مردم استان تغییراتی ایجاد شود.

استاندار بوشهر به نتیجه پیگیری‌ها پرداخت و بیان کرد: نتیجه این پیگیری در خصوص ته‌لنجی دستورالعمل جدید به استان بوشهر ابلاغ شد.

محمدی‌زاده اضافه کرد: در هر سفر لنج‌های تجاری که مجوز صادر می‌شود وزن کالاهای وارداتی ته لنجی برای ترخیص از ۶۰ تن به ۷۵ تن افزایش یافته است.

وی از افزایش تعداد اقلام وارداتی در قالب ته لنجی خبر داد و بیان کرد: بر اساس دستورالعمل جدید تعداد اقلام وارداتی توسط لنج‌های تجاری و سفاری از ۵۹ قلم به ۸۰ نوع کالا افزایش یافته است.

استاندار بوشهر افزود: در مواردی که حجم کالاهای وارداتی یک لنج از ۷۵ تن به ۱۵۰ تن افزایش یابد مازاد ۷۵ تن به‌عنوان کالای ته‌لنجی سفر دوم آن لنج محاسبه و ترخیص می‌شود.

محمدی‌زاده بیان کرد: در مواردی اگر احیاناً برخی از لنج‌ها تا سقف ۱۵ تن برای سفر اول و تا سقف ۳۰ تن برای سفر اول و دوم با محاسبه نرخ تعیین شده که در ازای هر تن ۶۵ میلیون تومان یعنی در واقع معادل ۱۵۰۰ دلار است می‌تواند کالای مازاد بر ۷۵ تن و ۱۵۰ تن ترخیص کند و به داخل کشور انتقال دهد.

وی با بیان اینکه این موارد در سطح ملی مصوب شده است گفت: پیرامون این موضع جلسه شورای تامین تشکیل شد و اتخاذ تصمیم کرد.

استاندار بوشهر از اجرایی شدن مصوبه و دستورالعمل جدید ته لنجی از فردا در گمرکات استان خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در ۵ بندر دیر، کنگان، دلوار، بوالخیر و لاور ساحلی کالاهای ته لنجی در حال تخلیه است حتی اگر ترخیص شده باشد احیاناً اگر کالایی در لنج‌ها باقیمانده اختلاف ۶۰ تن قدیم تا ۷۵ تن جدید به آنها مجوز ترخیص از سوی گمرکات داده می‌شود.

محمدی‌زاده اضافه کرد: این دستورالعمل با هماهنگی در سطح ملی از سوی شورای تامین استان بوشهر مصوب شد و از همه کسانیکه برای موضوع مهم ته لنجی که مسئله معیشت مردم و در راستای حمایت از تجارت و بازرگانی استان بوشهر است تشکر می‌شود.