جلسه و بازدید میدانی

شیرینو یکی از نزدیک ترین شهر به صنایع آلاینده پارس جنوبی / صنعت نباید نسبت به تعهدات خود در زمینه توسعه فضای سبز شانه خالی کنند

عبدالرحمن مرادزاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با حضور در دفتر شورای اسلامی این شهر با اعضای شورای اسلامی نشست و سپس از نقاط آلاینده این شهر و محدوده مناسب جهت درخت کاری بازدید کرد.

عصر چهارشنبه عبدالرحمن مرادزاده، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با حضور در دفتر شورای اسلامی این شهر با اعضای شورای اسلامی نشست و سپس از نقاط آلاینده این شهر و محدوده مناسب جهت درخت کاری بازدید کرد.

ابراهیم بهمنی رئیس شورای اسلامی شهر شیرینو در این جلسه ضمن ابراز گلایه مندی از صنایع گفت: صنایع مستقر در این جنوب استان نباید نسبت به تعهدات خود در زمینه توسعه فضای سبز شانه خالی کنند.
بهمنی ضمن تشکر از زحمات بحرینی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کنگان گفت: انجام تعهدات قانونی وظیفه ای است و صنایع باید همکاری لازم با این اداره داشته باشند.

وی با همراهی مدیرکل مدیر کل حفاظت محیط زیست و بازدید از یکی از نقاط آلاینده محیط زیستی در این شهر گفت: کمپ کارکنان شرکت نفت و گاز پارس بیش از یکسال به آنها تذکرات لازم بابت جلوگیری از رهاسازی فاضلاب در دره فصلی گذشته و هیچگونه اقدامی صورت نگرفته و امید است این اداره با اینگونه تخلفات با تشکیل پرونده و ارجاع به مرجع قضایی برخورد لازم شود.
بهمنی اظهار کرد: عمل نکردن صنایع به تعهدات خود در خصوص ایجاد فضای سبز در محیط پیرامونی بعنوان ظرفیتی قانونی به شمار می‌رود که در جنوب استان بوشهر این ظرفیت برزمین مانده است.

وی ادامه داد: اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور یک طرح خوبیست اما براساس قانون شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی‌های مستقر در استان وظیفه دارند در ۲۵ درصد زمینی که دریافت کرده‌اند که در استان بوشهر معادل حدود ۲۲ هزار هکتار است اقدام به نهال‌کاری کنند، با همت و پیگیری دستگاه های اجرایی مثل محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری از صنایع این اقدام شایسته باید صورت پذیرد.


عبدالرحمن مرادزاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: شهر شیرینو یکی از نزدیک ترین شهرهای نزدیک به صنایع است و شیرینو در دل محدوده ۴۶ هزار هکتاری منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس قرار گرفته است.

وی گفت: در راستای پایش های دوره ای از تصفیه خانه های فاضلاب بهداشتی ،توسط کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کنگان از تصفیه خانه کمپ گلستان، و سایر تصفیه خانه های موجود در این شهر به صورت ماهیانه و یا هفتگی در حال انجام است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گفت: پیش از این پساب این تصفیه خانه به دریا رهاسازی میشد که با پیگیری های صورت گرفته و رفع نواقص موجود در سیستم تصفیه خانه مسیر ورودی پساب به دریا مسدود و از پساب واحد پس از رعایت استانداردهای لازم جهت آبیاری فضای سبز شهرک مذکور استفاده میگردد.

مرادزاده همچنان اظهار داشت: اجرای دستورالعمل خود اظهاری در پایش انجام خوداظهاری از شهرک،هتل و استراحتگاه های مستقر در شیرینو میتواند یک عامل کنترل آلودگی محیط زیستی باشد، در صورت عدم ارائه خوداظهاری یا در صورت مشخص شدن تخلف در ارائه گزارش طی بازدید های سرزده و آزمایش نمونه ها توسط آزمایشگاه های معتمد بر اساس نوع تنبیهات تعیین شده امتیازات منفی اعمال و مطابق قانون در مرحله اول تذکر، اخطار و تعلیق خواهیم کرد.

مراد زاده گفت: حق آلایندگی در آینده نزدیک پرداخت خواهد شد ، پایش فصلی صنایع مطابق مصوبه هیات وزیران و دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های موجود، راه‌اندازی سامانه جامع محیط‌زیست و شناسایی و بارگذاری فهرست صنایع آلاینده انجام شده و دسترسی لازم نیز به سامانه مذکور و فهرست صنایع آلاینده به سازمان امور مالیاتی کشور داده شده است.