یادداشت : ناصر گنجه

جهش راهبردی بندر شیرینو در مسیر توسعه

ناصر گنجه در یادداشتی بر جهش راهبردی بندر شیرینو در مسیر توسعه تاکید کرد.

شهر شیرینو – جهش راهبردی در مسیر توسعه

گسترش شهرها،تامین نیازمندی ها، چاره جویی برای گسترش آینده آنها و اتخاذ تصمیماتی که بتواند مشکلات شهری را به حداقل برساند ، به تحولاتی در امر شهرسازی منجر شده است. راه حل ها و نظریات مختلفی به منظور توسعه شهر و شکل و بافت آن ارائه شده است که یکی از چشم اندازهای ترسیم شده برای تحقق این اهداف و همچنین توسعه پایدار، گذر از جامعه روستایی و تبدیل شدن به جامعه نوین شهری است لیکن از ملزومات این کار داشتن برنامه­ریزی استراتژیک شهری است که مسیر توسعه یک شهر را مشخص می کند.

بندر تاریخی شیرینو (ثلاث طلایی) که بتازگی به عنوان شهر شیرینو شناخته می شود یکی از اصلی ترین و مهمترین مناطق شهرستان کنگان و قلب تپنده بخش سیراف است که توسط صنایع عظیم نفت و گاز احاطه شده است. حال باید به این نکته توجه داشت که با توجه به شرایط ویژه این شهر تازه تاسیس، برنامه ریزی استراتژیک برای این منطقه کاملا نسبت به مابقی شهرهای استان متفاوت است. مشارکت دادن جامعه شهری دربرنامه­ریزی ­شهری، تامین مالی مشترک ایجاد زیرساخت­های اساسی شهری توسط صنایع عظیم نفت و گاز ، بهبود نگهداری وبهره برداری از زیرساخت­ها و خدمات شهری با توجه به استقرار بخش عظیمی از هتل ها و کمپ های صنایع نفت و گاز ، بهبود شیوه­های مدیریت شهری، شفافسازی وپاسخگویی از اصلی­ترین ارکان این نوع برنامه­ریزی و ایجاد جامعه نوین برای این شهر است.

در یک برنامه ریزی جامع برای شهر شیرینو که توسط مدیریت شهری برای پاسخگویی به نیازها و تدوین برنامه ها در نظر گرفته می شود، لزوم مطالعات توزیع امکانات و تاسیسات عمومی، به نحوی که کلیه امکانات و تاسیسات در بهترین مناطق از نظر دسترسی مورد استفاده ساکنان قرار گیرد و کلیه فعالیت های عمومی در مکان هایی که از لحاظ اقتصادی و اجتماعی قابل توجیه باشد از الزامات اصلی است.

شورای اسلامی و شهرداری شیرینو می بایست به مواردی چون ایجاد زمینه برای آگاهی شهروندان به عملکرد شورا و شهرداری،ایجاد محله هایی نوین و پاکیزه، دسترسی به خدمات بصورت برابر برای شهروندان،ایجاد شهری جذاب برای سرمایه گذاران، ارتقا سطح و امکانات گردشگری، نقش و جایگاه ویژه بانوان و ایجاد شورایاران محلی توجه­ی ویژه­ای نماید.

قابل ذکر است با اندکی تحقیق می توان به این نتیجه رسید که عملکرد حال حاضر مدیریت شهری قابل قبول است و از مصداق های اخذ این نمره قبولی می توان به اجرای پروژه های بزرگی همچون اسکله،درمانگاه،مدرسه،تقویت زیرساخت های شهری و … نام برد. قطعا با همکاری و همراهی مردم شریف بندر شیرینو و همچنین پایبندی صنایع به مسئولیت­های اجتماعی وشهری خود ، نوین ترین شهر استان بزودی شهر تازه تاسیس شیرینو خواهد بود، انشالله …