چوب لای چرخ عمران شهری نگذاریم

توقف ساخت شیرخوارگاه خیّرساز بوشهر

روند ساخت پروژه شیرخوارگاه خیّرساز بوشهر در ابتدای راه به دلیل نداشتن برخی مجوزها توسط شهرداری بوشهر متوقف شد که این وضعیت باعث گلایه مندی خیران تامین کننده هزینه ساخت این مرکز شده است.

به گزارش جنوب استان: ۲۴ آذر سال ۱۳۹۹ بود که خانواده هانیه عباسی دختر ۲۵ ساله بوشهری در سالروز از دست دادن فرزند خود به دلیل علاقه زیاد او به کودکان تصمیم گرفتند شیرخوارگاه و سرپناهی امن و استاندارد برای کودکان و خردسالان زیر پوشش بهزیستی استان بوشهر که امروز در شیرخوارگاهی ۴۰ ساله نگهداری می‌شوند، بسازند که این اقدام خیرخواهانه با حضور مسئولان وقت در زمین دولتی که مربوط به اداره کل بهزیستی استان است به مساحت ۴۴۰ مترمربع و اعتبار ۲ میلیارد تومان آغاز شد.

قرار بود این مرکز در کمتر از یک سال ساخته شود و در آیین آغاز عملیات اجرایی آن که با حضور مدیرکل بهزیستی استان، فرماندار و شهردار وقت بوشهر برگزار شد همه از اجرای این پروژه خیر ساز استقبال کردند و قول همکاری و کمک دادند اما امروز اجرای این پروژه به دلیل نداشتن برخی مجوزها از سوی شهرداری بوشهر تعطیل شده است..

در آن روز پریسا امیری مادرهانیه عباسی از علاقه فرزند خود به کودکان و نیاز استان بوشهر به شیرخوارگاهی استاندارد گفت و انتظار داشت این طرح که تفاهم نامه اجرای آن در سالروز تولد او در ۲۵ اسفندماه سال ۹۸ از سوی بهزیستی به امضا رسیده تا ۲۴ آذر ماه سال ۱۴۰۰ بهره برداری و شیرخواران به این ساختمان منتقل شوند.

این در حالی است که کمتر از یک ماه به سالروز آغاز عملیات اجرایی این پروژه باقی مانده اما نه تنها به بهره برداری نرسیده بلکه در همان گام نخست متوقف شده و شهرداری اجازه بتن ریزی فونداسیون آن را هم نداده است.

امیری با اشاره به حضور مسئولان در آیین آغاز عملیات اجرایی و وعده حمایت و همکاری آنان از اجرای این پروژه به سخنان شهردار وقت که به آن‎ها گفته بود ” به علت اینکه این طرح قرار است در زمین بهزیستی اجرا شود و هیچ منفعتی برای شهرداری ندارد کار را شروع و ما هم تمام قد از شما حمایت می‌کنیم”، اشاره کرد.

این خیّر بوشهری از آنچه سنگ اندازی مسئولان در اجرای پروژه شیرخوارگاه هانیه نامید، گلایه کرد و اینطور ادامه داد: همکاری نکردن مسئولان باعث شد ۲ خیری هم که می‌خواستند در این کار مشارکت کنند با دیدن این شرایط از انجام کار خیر خود پیشیمان شوند.

آنطوری که امیری می‌گوید: در این مدت بارها خواسته با مسئولان صحبت کند تا این مشکل حل شود، اما موفق نشده و حالا با انتشار ویدئویی در فضای مجازی بدون اینکه منتظر گرفتن وقتی از مسئولی باشد گلایه خود را مطرح کرده است.

امیری ادامه می‌دهد: پروژه شیرخوارگاه هانیه اینقدر خسته کننده بوده که باعث شده از انجام کارهای خیر دیگری که درنظر داشته به یاد فرزند خود انجام دهد، صرف نظر کند.

اما مدیرکل بهزیستی استان بوشهر درباره علت توقف پروژه شیرخوارگاه هانیه می گوید: عملیات اجرایی این مرکز با موافقت مسئولان وقت آغاز شد اما به نظر می‌رسد این پروژه نیاز به مجوزهای دیگری از سوی شهرداری دارد که هنوز گرفته نشده است.

علیرضا حاجیونی ادامه می دهد: شهرداری چندین بار به متولیان پروژه شیرخوارگاه هانیه در باره گرفتن این مجوزها تذکر داده ولی پروژه در کنار گرفتن مجوزها همچنان فعال بود اما به تازگی جلوی ادامه کار پروژه از سوی شهرداری گرفته شده است.

به گفته حاجیونی خانواده امیری به عنوان خیر، انتظار تعطیلی این پروژه عام المنفعه را نداشتند و انتظار همکاری بیشتری از شهرداری دارند.

او با اشاره به اینکه هر استان تنها یک شیرخوارگاه دارد اینطور اعلام کرد: شیرخوارگاه کنونی استان بوشهر در یک ساختمان دولتی اما قدیمی دایر است و احداث مکانی با سازه جدید و مقاوم به عنوان یکی از نیازهای این استان به شمار می‌رود که با توجه به محدودیت اعتبارات امکان ساخت آن در این شرایط جود نداشت و با پیشقدم شدن خیّر این اداره کل از این طرح استقبال کرد.

شهردار و شورای شهر بوشهر چه می‌گویند؟

سخنگوی شورای اسلامی شهر بوشهر در واکنش به ویدئوی منتشر شده از گلایه‌های مادر هانیه اینطور اعلام می‌کند: همسر ایشان یک ماه پیش به شورا مراجعه و مشکل پیش آمده را مطرح کرد.

ایمان زندی نیا می‌گوید: رئیس شورای شهر برای حل موضوع و سرعت بخشی دراجرای این طرح خود به اداره کل بهزیستی استان مراجعه کرد و قول مساعد داد که پس از انجام مکاتبه رسمی آن اداره کل، فرایند صدور مجوز طبق قوانین کشوری در کوتاه ترین زمان انجام می‌شود.

او ادامه می‌دهد: پس از این جلسه تا امروز هیچ گونه مکاتبه و مراجعه‌ای از سوی آن دستگاه و نامبردگان به این شورا برای پیگیری موضوع صورت نگرفته است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر بوشهر می‌گوید: طبق قانون هر گونه ساخت و ساز در حریم شهری نیازمند گرفتن مجوز است و این موضوع برای اطمینان از رعایت تمامی ضوابط ساخت و ساز و مسائل ایمنی در ایجاد بنا برای رعایت حق همه شهروندان ضروری است و فقط جنبه درآمدی ندارد و مواردی هستند که به دلایل عام المنفعه ضمن گرفتن مجوز ساخت و ساز از پرداخت هزینه‌های مربوطه معاف می‌شوند.

آنطور که زندی‌نیا اعلام می‌کند: شورای اسلامی و شهرداری بندر بوشهر آمادگی کامل دارد که پس از دریافت درخواست رسمی در سریع‌ترین زمان مجوزهای قانونی لازم برای ساخت این مجموعه صادر شود.

شهردار بوشهر نیز در این باره می‌گوید: به دلیل اینکه تازه به این سمت منصوب شدم اطلاعی در باره این پروژه ندارم و قرار است گزارش کاملی از آن تهیه شود تا ببینیم مشکل این پروژه از کجا است.

حسین حیدری ادامه می‌دهد: بعد از بررسی انجام شده به طور حتم مجری این پروژه خیرساز دعوت می شود تا مشکل آن بررسی شود.

در این شرایط خانواده هانیه عباسی منتظرند هر چه سریع‌تر شاهد به ثمر رسیدن نیت خیرشان باشند تا با این کار آرامش خاطری برای دل داغ‌دیده‌شان شود.