آمبولانس‌های شهرستان دیر فرسوده است/ لزوم تقویت ناوگان اورژانس

عمر بالا و فرسودگی ناوگان اورژانس ۱۱۵ شهرستان دیر و بُعد مسافت تا نزدیک ترین مرکز درمانی مجهز موجب شده جان بیماران اورژانسی در خطر باشد.

مهدی عبدی: هدف از تشکیل مراکز اورژانس ۱۱۵ انجام اقدامات اولیه بر بالین بیماران اورژانسی در زمان طلایی و لحظات اولیه حادثه و کاهش عوارض ناشی از بیماری یا مصدومیت تا رسیدن به اولین مرکز درمانی مجهز است.

با توجه به تعیین کننده بودن ثانیه‌ها در نجات جان بیماران اورژانسی از جمله حمله‌های قلبی و مغزی، انواع حوادث و… باید پایگاه‌های اورژانس به امکانات و آمبولانس‌های به روز و نو مجهز شوند تا در کمترین زمان ممکن بتوانند خدمات لازم را برای نجات بیماران ارائه کنند.

شهرستان دیر با ۷۰ هزار نفر جمعیت، در حوزه بهداشت و درمان با مشکلات عدیده‌ای روبرو است. بیمارستان امام هادی (ع) شهرستان دیر با کمبود پزشک متخصص و … مواجه است.

از طرفی با توجه به ایمن نبودن جاده‌های این شهرستان و تصادفات متعددی که رخ می‌دهد، بیماران تصادفی و … باید به نزدیک ترین مرکز درمانی مجهز یعنی بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان انتقال داده شوند.

با راه اندازی اورژانس ۱۱۵ شهرستان دیر از سال ۸۱ اقدامات فوریت‌های پزشکی در سطح شهرستان به صورت رسمی شروع شد و اکنون پنج پایگاه اورژانس ۱۱۵ با ۶ کد فعال در این شهرستان به شهروندان خدمات رسانی می‌کنند.

به گفته مسئولان بهداشت و درمان، ناوگان مراکز اورژانس شهرستان دیر فرسوده و عمر بالایی دارند و در این زمینه به شدت با کمبود آمبولانس مواجه هستند؛ آخرین بار در سال ۹۵ یک دستگاه آمبولانس به شهرستان اختصاص داده شد.

آمبولانس‌های شهرستان دیر فرسوده است/ لزوم تقویت ناوگان اورژانس

میانگین عمر آمبولانس‌ها ۱۴.۵ سال است

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر اظهار داشت: اورژانس ۱۱۵ از واحدهای حساس و استراتژیک شبکه بهداشت و درمان است و باید به صورت ویژه به آن توجه شود.

ناوگان اورژانس ۱۱۵ شهرستان دیر فرسوده و میانگین عمر آمبولانس‌های ما ۱۴.۵ سال استعباس آدمیت نسب با بیان اینکه به صورت میانگین ماهانه ۲۰۰ مأموریت اورژانسی در سطح شهرستان انجام می‌شود، افزود: با وجود بالا بودن حجم مأموریت‌های اورژانسی و حساسیت ارائه خدمات درمانی به بیماران در لحظات اولیه، متأسفانه ناوگان اورژانس ۱۱۵ شهرستان دیر فرسوده و میانگین عمر آمبولانس‌های ما ۱۴.۵ سال است.

وی بیان کرد: با وجود همه مشکلات و کمبودهایی که وجود دارد خوشبختانه پرسنل اورژانس ۱۱۵ شهرستان از هیچ کوششی برای خدمات دهی به بیماران اورژانسی و نجات جان‌ها آنها دریغ نمی‌کنند که ۲۴ مورد سی پی آر و ۱۸ زایمان موفق در سال گذشته گواه آن است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر یادآور شد: انتظار است با همکاری مسئولین و خیرین بتوانیم نیازهای ناوگان اورژانس شهرستان را تأمین کنیم به گونه‌ای که حداقل در هر مرکز یک آمبولانس نو داشته باشیم.

آمبولانس‌های شهرستان دیر فرسوده است/ لزوم تقویت ناوگان اورژانس

ناوگان اورژانس نیازمند تقویت است

رئیس اورژانس ۱۱۵ شهرستان دیر به خبرنگار ما، گفت: اورژانس ۱۱۵ نگین شبکه بهداشت و درمان است و با توجه به کمبود امکانات و مشکلات بیمارستان امام هادی (ع) که جوابگوی مراجعین نیست، به منظور انتقال بیماران اورژانسی به بیمارستان کنگان باید بهترین ناوگان در اختیار مراکز اورژانس شهرستان باشد.

کمیل ظلی نیا با بیان اینکه در حال حاضر پنج پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای و یک پایگاه اورژانس در بیمارستان و در مجموع هشت دستگاه آمبولانس در شهرستان فعال است، افزود: به صورت میانگین سالانه ۲ هزار و ۴۰۰ مأموریت توسط پایگاه‌های اورژانس شهری و جاده‌ای در سطح شهرستان انجام می‌شود که بیشترین موارد مربوط به بیماران سکته قلبی و مغزی و تصادفی است.

وی گفت: میانگین مسافت پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ شهرستان دیر از بیمارستان کنگان که بیماران اورژانسی و تصادفی به آنجا انتقال داده می‌شود، ۳۵ کیلومتر است.

ظلی نیا با بیان اینکه ناوگان اورژانس ۱۱۵ شهرستان دیر به شدت فرسوده است، افزود: متوسط عمر آمبولانس‌های پایگاه‌های اورژانس شهری و جاده‌ای ۱۴.۵ سال است و نیازمند اضافه شدن خودروهای نو هستیم.

رئیس اورژانس ۱۱۵ شهرستان دیر با اشاره به برنامه وزارت بهداشت و درمان برای توزیع تعدادی آمبولانس در سطح کشور، عنوان کرد: اورژانس شهرستان دیر حداقل به سه دستگاه آمبولانس نو نیازمند است که انتظار داریم نماینده مجلس و مسئولان استان و شهرستان در این زمینه پیگیری لازم داشته باشند.

آمبولانس‌های شهرستان دیر فرسوده است/ لزوم تقویت ناوگان اورژانس

لزوم توجه به اورژانس دیر

امام جمعه بندر دیر نیز در این رابطه به خبرنگار ما، گفت: بعضی از مسئولیت‌ها مانند اورژانس ویژه است و یک لحظه کوتاهی بازی با جان بیمار است.

حجت الاسلام سیدعلی حسینی با بیان اینکه پرسنل اورژانس مسئولیت خطیری برعهده دارند، افزود: اورژانس نیاز حیاتی است و گاهی اوقات یک دقیقه هم برای بیمار تعیین کننده است، بنابراین مجهز کردن اورژانس باید دغدغه همه باشد.

وی با تاکید بر اینکه در هنگام حضور مسئولین کشوری در شهرستان باید درخواست‌های مهم خود را بیان و پیگیری کنیم، عنوان کرد: توجه به حوزه بهداشت و درمان یکی از دغدغه‌ها و نیازهای اساسی مردم شهرستان دیر است.

با توجه به وضعیت اورژانسی ناوگان اورژانس ۱۱۵ شهرستان دیر، انتظار است این موضوع به صورت ویژه در دستور کار مسئولین قرار گرفته و اقدامات لازم برای رفع مشکلات و کمبودها انجام شود.