تلاش های مادری مهربان در کنگان

بانویی که هرماه ۱۰ عروس و داماد را راهی خانه بخت می‌کند

«اعظم درویشی» خونگرم و مهربان، درست مانند پدر و مادرش که همه زندگی شان را وقف کار خیر و دستگیری از نیازمندان کردند.

؛ کارهای خیرخواهانه و داوطلبانه را از اهواز شروع می‌کند، همان شهری که در آن متولد شد و الفبای کار خیر را در دامن پدر و مادرش فراگرفت: «۱۵ سال در این شهر مشغول به انجام همین کارها بودم در کنار این فعالیت های داوطلبانه به عنوان مربی پیش دبستانی در مدرسه هم مشغول بودم و کم کم جذب اموزش و پرورش شدم. آنقدر عاشق شغلم و بچه‌های مدرسه بودم که همیشه انرژی مضاعفم را از آنها می‌گرفتم تا این که ازدواج کردم و مجبورشدیم به بندر کنگان در استان بوشهر منتقل شویم.»

بخشش بزرگ خانم معلم

این جابجایی همان و بذل و بخشش خانم معلم با شغلش همان: «در روزهایی که دنبال اخذ موافقت‌های لازم برای انتقالی به بوشهر بودم یکی از همکارانم که شرایط مناسبی نداشت از من خواست به جای دریافت انتقالی این فرصترا به او بدهم که به جای من در اموزش و پروش جذب شود. به محض شنیدن این حرف فقط با در نظر گرفتن شرایطش با پیشنهادش موافقت کردم و خوشبختانه روند امور جابجایی هم به راحتی پیش رفت. حالا هر وقت با هم گپی می زنیممی‌گوید هرماه که حقوق می‌گیرم کلی دعاگویت هستم.»

فصل نوی کار خیر در بوشهر

مهاجرت به استان بوشهر و زندگی جدید، فصلی نو در فعالیت های داوطلبانه و خیرخواهانه اعظم باز می‌کند ان هم در زمینه آسان سازی ازدواج جوانان نیازمند: «۱۲ سال پیش قصه کار ما از درد و دل یکی از دوستانم نزد من شروع شد. تازه زندگی مشترکشان را شروع کرده بودند همسرش یبکار بود و مجبور بودند در خانه مادر همسرش زندگی کننداز انجا که خودش هم از خانواده ضعیفی بود و توان خرید جهیزیه را نداشت مجبور بود از وسایلی که در خانه بود به صورت مشترک استفاده کنند و این همیشه علت به راه افتادن جنجال های بزرگ بین انها می‌شد.»

وقتی این قصه را می‌شنود تصمیم می‌گیرد برای جوانهایی که مانع تشکیل زندگی مشترکشان جهیزیه است آستین بالا بزند: «با همکاری یکی از این خیرین کار را شروع کردیم و توانستیم در اولین قدم ۳ جهیزیه شامل ۱۷ قلم جنس برای نوعروسان نیازمند تهیه و تامین کنیم. درسته در اولین قدم ما مشارکت ۵۰۰ هزار تومانی یک خیر را داشتیم امابرای سری دوم جهیزیه‌ها که اقدام کردیم همان خیر دوستان دیگرش را به ما معرفی کرد و توانستیم مبالغ چشم گیر تری را برای خرید جهیزیه تامین کنیم.»

تامین جهیزیه برای نوعروسان نیازمندی که از سوی بهزیستی، کمیته امداد، خیریه‌ها و مساجد شهر به این گروهمعرفی می‌شدند در ابتدا به صورت رایگان و بدون هیچ اورده ای در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گرفت اما کم کم به خاطر شرایط اقتصادی حاکم شرایط واگذاری جهیزیه تغییر کرد: «‌برای این که بتوانیم اجناس بهتر و با کیفیت تری رابرای نوعروسان تهیه کنیم تا ۳۰ میلیون تومان برای هر عروس هزینه می‌کنیم که نیمی از این مبلغ را به صورت اورده از خانواده‌ها دریافت می‌کنیم و نیم دیگر را خیریه متقبل می‌شود. »

همکاری ۸۹۰ نیکوکار برای ازدواج اسان جوان‌ها

هر چه در این مسیر بیشتر فعالیت کردند هر روز بر تعداد خیرین مشارکت کننده با آنها هم افزوده شد تا جایی که امروز ۸۹۰ خیر در بخشهای مختلف با آنها همکاری دارند: «‌بخشی از این خیرین در تامین جهیزیه، تعدادی بعنوان آرایشگر، عکاس، گل فروش و مالکان تالارهای عروسی با ما همکاری می‌کنند. حتی در میان همه خیرین طلا فروشهایی هستند که بصورت رایگان حلقه ازدواج هم به زوجینی که هیچ امکاناتی ندارند هدیه می‌کند و این شبکه هر روز با مشارکت خود خیرین در حال گسترش است. خیرینی که تنها به خیرین استان بوشهر خلاصه نمی‌شوند و تعداد زیادی از آنها در پایتخت حضور دارند.»

درویشی که از داوطلبان فعال و پرا نگیزه هلال احمر است به محض افتتاح “خانه هلال نیکان” اداره امور این خانه هلال را عهده دار می‌شود تا هم به ماموریت های این خانه در شهرستان کنگان سرو سامانی دهد هم فعالیت های خیرخواهانه و داوطلبانه خود را تقویت کند. خانه ای که حالا به خانه امید خیلی از مردم شهرستان کنگان تبدیل شده است «‌ما در سایه فعالیت این خانه ضمن ارائه اموزش کمک های اولیه به علاقمندان و جذب داوطلبان عمده فعالیت خود را به صورت تخصصی روی تامین جهیزیه متمرکز کرده ایم.»

اعظم درویشی و دوستان خیرخواهش حالا هر ماه ده عروس را با جهیزیه خوب راهی خانه بخت می‌کند اما صرفتامین جهیزیه و مراسم عروسی نتواست از دغدغه‌های او برای زوج های جوان بکاهد: « کمک به ازدواج جوانها وتامین جهیزیه یک قدم بود اما کافی نبود . چرا که خیلی از زوج های جوان به خاطر بیکاری و فقر بلافاصله از هم جدامی‌شدند بنابراین تصمیم گرفتیم با ورود به این بخش و تامین نشغل برای زوج های جوان این ازدواج ها را بیمه کنیم.»

اشتغال افرینی برای مددجویان

در تعاملی که با خیرین کشوری داشتیم خوشبخانه زمینه ایجاد و احداث سه کارخانه تولیدی در شهرستان کنگان فراهم شده است هر کارخانه خانه ظرفیت بکارگیری ۳۵ نفر را دارد. اولین کارخانه به زودی فعالیت خود را اغاز خواهد.: «البته این تنها کار ما در حوزه اشتغال و کار افرینی نیست. طرحی را ارائه کردیم تحت عنوان هر محله یک اشتغال، دراین طرح ما با تامین دستگاه سبزی خرد کنی یا بسته بندی حبوبات در هر محله یکی از این دستگاه‌ها را در مسجد محل مستقر می‌کنیم و آنها با صلاحدید خود این امکانات را در اختیار یکی از زنان سرپرست خانوار یا بد سرپرست وبی سرپرست قرار می دهند. تا به حال در ۸ محله کنگان این دستگاه‌ها را توزیع و ایجاد شغل کرده ایم. علاوه بر اینطرح اشتغالزایی را هم ویژه زنان بد سرپرست و بی سرپرست دنبال می‌کنیم که طی آن دارهای قالی از سوی خیرین بین جامعه هدف توزیع می‌شود و ما بعد از اتمام قالی سریعا آن را در بازار به فروش می رسانیم در واقع با این کاردست دلالانی که از نیاز نیازمند سوء استفاده می‌کردندر ا قطع کردیم.»

تامین خانه برای زوج های جوان

اعظم که حکم مادری را برای زوج های جوان و نیازمند شهرستان کنگان دارد، با وجود تمام تلاشهایی که برای تامین جهیزیه و اشتغال زوج های جوان دنبال می‌کند اما باز دلش پیش جوانهای شهرش هست برای همین در اخرین اقدامش با همکاری خیرین استین بالا زده اند برای ساخت ۱۴ واحد مسکونی ویژه زوج های جوان: «با ساخت این واحدهای مسکونی می‌توانیم بستری را فراهم کنیم که حداقل در چند سال اول شروع زندگی مشترک جوانها از پرداخت اجاره خانه در امان باشند و با پس انداز این مبلغ زندگی شان را سرو سامانی دهند برای این کار زمین از سوی خیریناهدا شده است و اقدامات اولیه برای پیشبرد امور در حال انجام است.»