گزارش تکمیلی:

کمبود فضای آموزشی در «جم»/ صنایع به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند

توسعه یافتگی نامتقارن در جم، آموزش و پرورش این شهرستان را با چالش‌های جدی مواجه کرده است که برای برون رفت از این مشکلات همه شرکت‌ها و صنایع مستقر باید همکاری و مساعدت کنند.

علی قیصری: مدت‌ها است شهرستان جم بهترین مکان برای سکونت پرسنل نفت، گاز و پتروشیمی شناخته می‌شود و هر ساله به جمعیت پرسنل صنعت در آن اضافه می‌شود تا تولید در قطب اقتصادی کشور ادامه دار باشد.

توسعه یافتگی نامتقارن در جم، آموزش و پرورش شهرستان را با چالش‌های جدی مواجه کرده است؛ افزایش جمعیت دانش آموزی در همه پایه‌های تحصیلی، کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی، و حتی فرسودگی ساختمان مدارس از جمله این چالش‌ها است.

طبق آمار رسمی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ تعداد ۲۲ هزار دانش آموز در ۱۰۲ مدرسه دولتی و ۳۰ مدرسه غیردولتی مشغول به تحصیل می‌شوند که ۲۰ مدرسه آن به صورت شیفت چرخشی و ۲ نوبت فعالیت خواهند داشت.

جمعیت کلاس‌های درس در جم از نرم استاندارد تعریف‌شده آن بالاتر است و در برخی از مدارس به ازای هر دانش آموز، یک مترمربع فضای فیزیکی وجود نداشته تا بر روند یادگیری دانش آموزان تأثیرگذار باشد.

کمبود فضای آموزشی و به دنبال آن کمبود نیروی انسانی به عنوان چالش و دغدغه جدی برای آموزش و پرورش شهرستان جم محسوب می‌شود.


تراکم بالای دانش آموزان در کلاس درس

یکی از والدین دانش آموزان از تراکم بالای جمعیت دانش آموزی کلاس مدرسه دختر خود سخن گفت و اظهار داشت: جمعیت مدارس مرکز شهر به شدت بالاست و به هیچ وجه فضای مناسب آموزشی وجود ندارد.

محمد حسینی از عدم توجه به فضای آموزشی مدارس گلایه کرد و گفت: باید مدارس شهر جم و تعداد کلاس‌های درس افزایش یابد.

وی وجود جمعیت بالای دانش آموزی در مدارس را نتیجه مهاجر پذیر بودن جم دانست.


لزوم توجه ویژه خیرین و مسئولان و مدیران صنعت به بحران فضای آموزشی در جم

مدیر یکی از مدارس پرجمعیت جم به تراکم بالای دانش‌آموزی در کلاس‌های مدرسه خود و کمبود فضای آموزشی اشاره کرد و گفت: سالانه به تعداد دانش‌آموزان مدارس در تمام پایه‌ها اضافه می‌شود، همواره شاهد افزایش تراکم جمعیت دانش آموزی در کلاس‌ها هستیم.

محمد وطن خواه افزود: در جلسات متعدد تراکم بالای دانش‌آموزی مدارس شهرستان جم را بازگو کردیم و امیدواریم تا بحران کمبود فضای آموزشی در شهر جم که خطری برای تحقق عدالت آموزشی است، از سوی مسئولان جدی‌تر گرفته شود.

وی با اشاره به انفجار جمعیت دانش آموزی در کلاس‌ها، خاطرنشان کرد: جم به شدت با کمبود فضای آموزشی، تجهیزات و امکاناتی از جمله آزمایشگاه و کلاس‌های هوشمند رو به رو است.

وطن خواه با اشاره به موج افزایشی جمعیت و مهاجرت پرسنل صنعت در جم، تصریح کرد: خیرین مدرسه ساز و مسئولین استانی و مدیران صنعت نگاه ویژه ای به حل بحران کمبود فضای آموزشی در جم داشته باشند.


آمار بیشتر از ۶۰ درصدی حضور فرزندان پرسنل نفت، گاز و پتروشیمی در مدارس شهر جم

رئیس شورای اسلامی شهر جم به دلایل مهم کمبود فضای آموزشی در جم اشاره کرد و اظهار داشت: در طرح آمایش سرزمینی، جم به عنوان نقطه سکونت گاهی تعریف شده که باید زیر ساخت‌های لازم از لحاظ فضای آموزشی و سایر کاربری‌ها تمهید کنند.

سید علیرضا سجادی افزود: از سنوات گذشته به زیر ساخت‌های آموزشی بر اساس توسعه شهرستان به ویژه مرکز شهر جم توجه نشده و حال کمبود فضای آموزشی محرز و نمایان است.

وی از تغییر سیاست وزارت نفت برای صرفه اقتصادی از توسعه شهرک سازی به خرید و رهن واحدهای مسکونی در جم سخن گفت و یادآور شد: وزارت نفت با این سیاست تمامی هزینه زیرساخت‌های لازم برای پرسنل خود از جمله فضای آموزشی را بر دوش شهرداری جم گذاشت.

سجادی با اشاره به میزبانی خوب مردم شهر جم برای پرسنل صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، تصریح کرد: مردم جم می‌دانند پرسنل صنعت نقش مهمی در اقتصاد ایران دارند و تاکنون از بهترین امکانات شهرستان استفاده کردند.

وی از استمرار وضعیت عدم توجه به کمبود فضای آموزشی در جم سخن گفت و اضافه کرد: مدیران صنعت و مسئولان امر از سنوات گذشته تاکنون فکر چاره جویی و حل اساسی مشکل نبوده‌اند.

سجادی ادامه داد: فرماندار، مسئولان استانی و حتی مدیرکل نوسازی به تنهایی نمی‌توانند این مشکل را حل کنند، جم یک شهری بوده که با حضور صنعت، بلافاصله با توسعه مواجه شده تا وضعیت فضای آموزشی آن وارد بحران شود.

وی با بیان آمار بیشتر از ۶۰ درصدی حضور فرزندان پرسنل نفت، گاز و پتروشیمی در مدارس شهر جم، خاطر نشان کرد: اعتبارات استانی به تنهایی کافی نیست، باید مدیران شرکت‌های مستقر در عسلویه و کنگان در کنار مسئولان شهرستان جم قرار گیرند.


سهم شرکت‌ها برای رفع کمبود فضای آموزشی

معاون سابق فرمانداری عسلویه بیان داشت: مدیرعاملی که در عسلویه مسؤلیت دارد، باید بداند آپارتمان پرسنل خود در خیابان و کوچه‌ای است که شهرداری جم وظیفه نگهداری آن را بر عهده دارد.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش جم فضای آموزشی فرزندان پرسنلی فراهم می‌کند که مدیران آن در شرکت‌های عسلویه و کنگان هستند.

سجادی با بیان اینکه مدیران صنعت باید در کنار دغدغه تولید، دغدغه رفع مسائل و مشکلات فرزندان پرسنل خود داشته باشند، تأکید کرد: بهترین راه حل تشکیل کارگروهی توسط فرماندار و استاندار برای حضور مدیران شرکت‌های مستقر و مشخص کردن قدر سهم آنان برای رفع بحران کمبود فضای آموزشی در جم است.


کمبود فضای آموزشی، نیروی انسانی، تجهیزات

مدیر آموزش و پرورش شهرستان جم در گفت‌گو با خبرنگار ما مهمترین دغدغه آموزش و پرورش جم در سال تحصیلی جدید کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی دانست و اظهار داشت: اتمام، افتتاح و استفاده پروژه‌های آموزشی نیمه تمام ضروری است.

سید ابوالقاسم حسینی به افزایش جمعیت دانش آموزی در شهر جم اشاره کرد و گفت: بسیاری از مدارس شهر جم ۲ شیفته و با تراکم بالای ۳۵ نفر مدیریت می‌شوند و اگر ساخت و ساز مناسب با هدف توسعه فضای آموزشی شاهد نباشیم، در سال‌های آینده امکان پذیرش دانش آموز بیشتر وجود ندارد.

وی به کمبود فضای آموزشی حاصل از حضور پرسنل صنعت در جم اشاره کرد و خواستار همکاری مدیران صنعت نفت و گاز و پتروشیمی برای حل مشکلات کمبود فضای آموزشی، امکانات و تجهیزات مدارس مدارس جم شد.

حسینی با ابراز گلایه از عدم توجه مدیران صنعت به مدارس جم، تصریح کرد: جمعیت دانش آموزی جم نسبت به جمعیت دانش آموزی مدارس جنوب استان بوشهر بیشتر اما از نظر فضای آموزشی، امکانات و تجهیزات نامطلوب و نامتقارن است.

وی به عدم ظرفیت کافی برای پذیرش دانش آموز بیشتر از پرسنل نفت، گاز و پتروشیمی در مدارس جم اشاره کرد و افزود: آموزش و پرورش جم با کمبود فضای آموزشی، نیروی انسانی، تجهیزات و حتی خرابی ماشین آلات اداری رو به رو است و امکان جذب دانش آموزان بیشتر وجود ندارد.

وی مشکلات زیر ساختی مدارس آموزش و پرورش جم را زمانی قابل حل دانست که مدیران صنعت نفت و گاز و پتروشیمی برای فرآیند آموزش و پرورش فرزندان پرسنل مستقیم و غیرمستقیم خود توجه ویژه داشته باشند.

حسینی به جمعیت بیشتر از ۳۵ نفر کلاسی برخی از مدارس مرکز شهر اشاره کرد و گفت: این مدارس فاقد شاخص‌های لازم برای داشتن یک فضای آموزشی استاندارد هستند نیاز است به افزایش فضای آموزشی و ساخت مدارس جدید در جم توجه ویژه شود.

وی عدم تناسب افزایش کلاس‌های درس و نیروی انسانی لازم در آموزش و پرورش جم و خالی بودن برخی از پست‌های معاونت مدارس نیز از دیگر دغدغه‌ها مهم آموزش و پرورش دانست.


آمار ۲۵ درصدی جمعیت دانش آموزی از کل جمعیت شهرستان جم

فرماندار جم با بیان اینکه تمام تلاش مجموعه دولت در شهرستان رفع مشکل کمبود فضای آموزشی است، توسعه زیر ساخت‌های آموزشی و تجهیز کلاس‌های مدارس سطح شهر را نیازمند دیدگاهی بالاتر از مسئولیت‌های اجتماعی دانست.

سید محمد احمدپور با اشاره به اینکه برای توسعه آموزش و پرورش جم و تربیت نسل آینده نیاز به توجه ویژه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است، یادآور شد: تسریع بخشیدن در عملیات احداث مدارس شهرستان طی تماس تلفنی با مدیرکل نوسازی مدارس بازگو کردیم.

وی با بیان آمار ۲۵ درصدی جمعیت دانش آموزی از کل جمعیت شهرستان یادآور شد: باید ۲۵ درصد اعتبارات شهرستان نیز در قسمت آموزش و پرورش هزینه شود.

احمدپور از عدم ساختمان سازی نفت، گاز و پتروشیمی از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ در جم سخن گفت و یادآور شد: پرسنل شرکت‌های مستقر در شهر جم ساکن شدند و باعث شده مدارس جم با کمبود فضای آموزشی و امکانات لازم مواجه شوند.

احمدپور از پیگیری جهت پرداخت معوقات پیمانکاران در پروژه‌های فعال سخن گفت و ادامه داد: پیمانکاری که در پروژه فعال باشد و کار را به موقع تحویل دهد و در روند پیشرفت پروژه خلل ایجاد نکند باید مورد حمایت قرار بگیرد.

فرماندار جم به اعتبارات شهرستان در کمیته برنامه ریزی برای تعمیر و تجهیز مدارس اشاره کرد و افزود: باید سیستم سرمایشی برخی مدارس نوسازی شود و برخی هم که به تازگی افتتاح شدند باید تجهیز و تکمیل شوند.

احمدپور با اشاره به لزوم توجه مدیران صنعت به حل بحران کمبود فضای آموزشی، بیان داشت: انتظار می‌رود سازمان نوسازی مدارس در این خصوص تدابیری بیاندیشد و به اجرای آن تسریع بخشد.

درواقع اگر با همین روند سکونت پرسنل غیربومی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بدون شهرک سازی و با خرید واحدهای مسکونی در جم ادامه یابد، در سال‌های آتی اکثر مدارس با کمبود فضای آموزشی، دو نوبتی شدن و تراکم دانش آموزی بالای ۳۶ نفر در کلاس‌های درس مواجه می‌شوند.