رئیس شورای شهر کنگان:

حق عوارض آلایندگی گوشت قربانی نیست که همه جا توزیع شود

حسین پور، رئیس شورای اسلامی شهر کنگان، توسعه زیرساخت‌ها در این شهرستان را یک ضرورت دانست و گفت: حق عوارض آلایندگی گوشت قربانی نیست که همه جا توزیع شود.

ابوذر حسین پور صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: میدان بزرگ پارس جنوبی یک پروژه ملی است که رونق آن باعث رشد و شکوفایی اقتصاد ملی می‌شود و این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست و ما نیز به آن افتخار می‌کنیم.

وی اضافه کرد: همین پروژه و میدان عظیم، مسائل، مشکلات و تهدیدات جدی نیز برای میزبانان خود ایجاد کرده است. افزایش بی رویه جمعیت، آلایندگی، هجوم خرده فرهنگ‌ها، عدم توازن بین امکانات موجود و جمعیت شهری و روستایی، کوچ اجباری برخی روستا نشینان، تورم عجیب و افسار گسیخته به ویژه در حوزه زمین و مسکن و اجاره بهای بالا برخی موارد و پیامدهای صنعت در منطقه است.

رئیس شورای اسلامی کنگان ادامه داد: از طرفی دیگر، کشاورزی، صیادی، تجارت، دامداری و … نیز که ریشه در تاریخ این منطقه دارد و راه امرار معاش مردمان این منطقه بوده، به خاطر استقرار صنایع، تعطیل یا نیمه تعطیل شده است.

وی افزود: با وجود اینکه اقدامات خوبی در حوزه اشتغال جوانان این منطقه انجام شده است اما هنوز جوانان زیادی در جوار صنعت از بیکاری رنج می‌برند و بیکاری آنان در کنار حجم گسترده صنایع موجب نگرانی و گلایه مندی جوانان و خانواده‌های آنان شده و در برخی مواقع نظام خانوادگی شأن را در معرض فروپاشی قرار داده است. اینها بخش کوچکی از مشکلات عدیده میزبانان صنعت است.

عدالت در توزیع اعتبارات رعایت شود

حسین‌پور ادامه داد: در خصوص بحث عوارض آلایندگی باید این نکته را متذکر شد که آلایندگی‌های این منطقه هم بر محیط زیست و هم بر سلامت و زندگی شهروندان، تأثیرات سو ایجاد کرده و حیات و سلامتی آن‌ها را به مخاطره انداخته است.

وی تاکید کرد: عدالت ایجاب می‌کند خدمات و هزینه کردهای صنعت به ویژه شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه پارس بویژه در بعد مسئولیت‌های اجتماعی در چهار شهرستان عسلویه، کنگان، جم و دیر ارائه شود.

رئیس شورای اسلامی کنگان ادامه داد: حق عوارض آلایندگی از حقوق مسلم مردم این چهار شهرستان بویژه میزبانان صنعت است که در اثر آلایندگی‌ها نفس‌های شأن به شماره افتاده و از جهات مختلف دچار آسیب شده اند و روز به روز این آلایندگی‌ها و محدودیت‌ها عرصه را بر آنان تنگ‌تر می‌کند. عوارض آلایندگی مثل گوشت قربانی نیست که بتوان آن را هر جا تقسیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: از مسئولان استانی و صنعت تقاضا می‌شود، فکری برای پرداخت حق عوارض آلایندگی به شهرداری‌ها و دهیاری نمایند که متأسفانه نزدیک به دو سال از عدم پرداخت آن می‌گذرد، این مهم باید از دغدغه‌های مسئولان باشد.

بودجه عوارض آلایندگی بر زمین مانده است

حسین‌پور تصریح کرد: این بودجه چند هزار میلیاردی عوارض آلایندگی بر زمین مانده، بی شک می‌تواند باعث توسعه و تحول شهرها و روستاهای منطقه شود. ما در حوزه‌های دینی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، زیرساختی از جمله ورزش و هنر، تأمین کلاس درس و مدرسه و … مدت‌ها است با کمبود مواجه هستیم و فرزندان این مردم با حجمی از کمبودها دست و پنجه نرم می‌کنند و طبیعتاً از دلایل آن، سر ریز شدن حجم عظیم جمعیت صنعت و خانواده‌های آنان از جای جای کشور و حتی فراسوی مرزهای کشورمان به شهرستان‌های کنگان، عسلویه به صورت خاص و نیز جم و دیر می‌باشد و این معضل فقط مختص همین مناطق است.

رئیس شورای اسلامی کنگان اظهار داشت: زیرساخت‌های ما در زمینه درمان از جمله تنها بیمارستان وزارت بهداشت در شهرستان کنگان بخاطر حجم مراجعین که عمدتاً از خود صنعت می‌باشد، پاسخگو نیست. این موارد و موارد دیگری از این دست، فقط در این منطقه رخ می‌دهد نه در جای دیگر؛ پس خدمات هم باید به این منطقه گسیل شود نه جای دیگر.

وی افزود: همانگونه که معتقدیم عوارض آلایندگی و بحث مسئولیت‌های اجتماعی در برخی شهرهای صنعتی شمال استان حق مردمان شریف آن مناطق مانند جزیره خارگ، بندر امام حسن، بخش‌هایی از شهرستان دشتستان و … است، مطالبه قانونی، به حق و شرعی مردم شهرستان‌های کنگان، عسلویه، جم و دیر به عنوان مناطق میزبان و متأثر از آلایندگی‌های میدان بزرگ پارس جنوبی این است که خدمات و وظایف مربوط به صنعت از جمله حق آلایندگی به شهرستان‌های جنوبی استان پرداخت شود.

حسین‌پور تاکید کرد: امیدوارم مسئولان صنعت و استان بیش از پیش حلال مشکلات مردم این مناطق که همواره وفادار به نظام و انقلاب بوده و خواهند بود باشند.