مدیر کل امور مالیاتی استان بوشهر

آلاینده های شهرستان های عسلویه و کنگان در اولویت رسیدگی قطعی تا قبل از پایان سال قرار دارند

مدیر کل امور مالیاتی استان بوشهر اظهار داشت: هماهنگی برای تسریع در روند پرداختی ها تا قبل از پایان سال انجام داده ایم که بتوانیم این حق را وصول کرده و به حساب شهرهای متاثر از آلایندگی واریز نماییم.

به گزارش جنوب استان به نقل از ثلاث جنوب، محمد جواد رستمی مدیر کل امور مالیاتی استان بوشهر اظهار داشت : با توجه به اینکه چرخه ای که قانون گذار برای رسیدگی به آلایندگی های سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تا کنون تعریف کرده بود، بنا به دلایلی اجرایی نگردیده است ، نتوانستیم [ بابت این دو سال ]حق آلایندگی را از شرکت های آلاینده مطالبه کنیم. به همین دلیل سازمان امور مالیاتی تصمیم گرفته است با هماهنگی سازمان محیط زیست، فعلا به شکل علی الحساب، نیم درصد را از شرکت های آلاینده مطالبه کند.

مدیر کل امور مالیاتی استان بوشهر ادامه داد: هماهنگی برای تسریع در روند پرداختی ها تا قبل از پایان سال انجام داده ایم که بتوانیم این حق را وصول کرده و به حساب شهرهای متاثر از آلایندگی واریز نماییم.

رستمی تصریح کرد: با توجه به حساسیتی که وجود دارد و اهتمامی که هم مسئولین استانی و هم امور مالیاتی استان بوشهر در تشخیص و قطعی سازی عوارض آلایندگی سنوات ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ دارند، انشاءالله تا قبل از اتمام پایان سال، وجه قابل ملاحظه ای از آلایندگی، وصول و به حسای شهرداری ها و دهیاری های متاثر از آلایندگی واریز خواهد شد.

وی اظهار داشت: منظور کلی از صنایع آلاینده، کل صنایع آلاینده در سطح استان می باشد؛ برای مثال: کارخانه های سیمان و حتی خود شهرداری ها هم به عنوان آلاینده اعلام شده اند اما ما اولویتمان را تا قبل از پایان سال، روی صنایع پتروشیمی گذاشته ایم.

در قانون جدید، آلایندگی شامل: آبی، خاکی، هوایی و صوتی است

مدیر کل امور مالیاتی استان بوشهر عنوان کرد: تا قبل از ۱۴۰۱ ، طبق قانون قدیم[و موقتِ] ارزش افزوده، اقدام می نمودیم. چنانچه یک صنعت، آلاینده تشخیص داده می شد، ۱ درصد از فروش آن، وصول و به حساب ذی نفع واریز می شد. در قانون جدید، این عوارض به لحاظ اسمی به «عوارض سبز» تغییر نام داد اما عوارض آن به «نیم»، «یک» و «یک و نیم» درصد متغییر شد.

فعلا کف مطالبه از صنایع آلاینده را نیم درصد گذاشته ایم

رستمی توضیح داد: محیط زیست در گذشته، فقط، ایجاد آلودگی هوا توسط پالایشگاه ها و پتروشیمی ها را بررسی می کرد اما طبق قانون دایمی ارزش افزوده، این آلایندگی بر حسب شدت و مدت و نوع آن ( آبی، خاکی، هوایی، صوتی و (… حال که نوع آلایندگی ها بدین شکل تغییر پیدا کرده، لذا درصدهای آلایندگی نیز به « نیم»، « یک» و « یک و نیم» درصد متغییر شده است که اعمال این متغیرها نیاز به تایید مصوبه در دولت و ابزارهای فنی تشخیص داشت که بنا به دلایلی به صورت کامل مهیا نشده است. به همین دلیل و بخاطر تاخیر فراوان در وصول این حق عمومی، ما فعلا کف مطالبه را نیم درصد گذاشته ایم تا ان شاءلله با همت همه عزیزان و مسئولین استانی و سازمان امور مالیاتی استان، بتوانیم تا قبل از پایان سال، این مطالبه را از صنایع آلاینده وصول کرده و به حساب شهرداری ها و دهیاری های واریز نماییم. وی گفت: البته این مبالغ به شکل خورد، خورد، وصول و منتقل می شود.

مدیر کل امور مالیاتی استان بوشهرعنوان داشت: در خصوص نیم درصد، هیج بحثی نیست اما میزان فروش این صنایع، محل مناقشه ما و صنایع است که احتمالا در صورت اعتراض صنایع، به حل اختلاف خواهد رفت.

رستمی بیان داشت: نکته حائز اهمیت این است که در لیست سازمان امور مالیاتی، همه پتروشیمی های منطقه پارس، به عنوان صنایع آلاینده اعلام نشده اند و برخی از صنایع نیز که به عنوان آلاینده اعلام شده اند، این آلایندگی ممکن است فقط در برخی از فصول یا دوره ها اتفاق افتاده باشد و برای تمام فصول و تمام روزهای سال آلاینده نباشند.

وی گفت: نکته مهم دیگر این است که هر ۲۴ فاز گازی پارس جنوبی [زیر مجموعه مجتمع گاز پارس جنوبی واقع در شهرستان های عسلویه و کنگان] ، عموما، آلاینده اعلام شده اند. مدیر کل امور مالیاتی استان بوشهر اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که در حال حاضر صنایع آلاینده پتروشیمی ها و صنایع نفتی در شهرستان های عسلویه و کنگان را در اولویت کار خود جهت رسیدگی قطعی جهت وصول مطالبات تا قبل از پایان سال قرار داده ایم، زیرا رقم عمده مالی جهت وصول نیز متعلق به همین صنایع ذکر شده در شهرستان های عسلویه و کنگان می باشد و به عبارتی، بیش از ۹۰ الی ۹۵ درصد از این رقم مربوط به صنایع پتروشیمی منطقه عسلویه و کنگان و همچنین مجتمع گاز پارس جنوبی[ که شامل ۲۴ فاز گازی واقع در شهرستان های عسلویه و کنگان] می باشد.

مدیر کل امور مالیاتی استان بوشهردر پایان گفت: فرصت کافی برای رسیدگی به سایر صنایع مانند کارخانه های سیمان و… را بعد از پایان امسال داریم.