سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان بوشهر:

دشمن برای کاهش مشارکت در انتخابات سرمایه گذاری کرده است

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان بوشهر گفت: دشمن روی مشارکت سرمایه‌گذاری کرده و به دنبال آن است که با ناکارآمد نشان دادن دولت و مجلس، تضعیف روحیه امید در جامعه و انتشار اخبار کذب، مردم را ناامید کرده تا باعث کاهش مشارکت شوند.

خلیل رضایی سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان بوشهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت ۲۶ تیرماه سالروز تأسیس شورای نگهبان اظهار داشت: انتخابات را مردم برگزار می‌کنند و آنچه ملاک است قانون است و هیچ مسامحه‌ای صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت؛ چهار راهبرد مورد نظر رهبر انقلاب افزود: امسال مقام معظم رهبری با توجه به شرایط کنونی ورود زود هنگام به انتخابات داشته‌اند که ابعاد آن در آینده مشخص خواهد شد.

رضایی ادامه داد: دشمن روی مشارکت سرمایه‌گذاری کرده و به دنبال آن است که با ناکارآمد نشان دادن دولت و مجلس، تضعیف روحیه امید در جامعه و انتشار اخبار کذب، مردم را ناامید کرده تا باعث کاهش مشارکت شوند.

وی با بیان اینکه مشارکت بالا در انتخابات، نمایش قدرت نظام است اضافه کرد: اگرچه مشکلاتی وجود دارد اما در عین حال موفقیت‌ها، دستاوردها و عزت‌آفرینی نظام فارغ از نوع دولت بالا بوده است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان بوشهر از افزایش ۷۸ درصدی مشارکت در انتخابات یازدهم خبر داد و گفت: در انتخابات دهم ۱۱۰ نفر ثبت‌نام کرده بودند و این میزان در انتخابات یازدهم به ۱۹۶ نفر رسید که نشان دهنده حضور مردم و طیف‌های مختلف سیاسی بوده است؛ در استان هرکسی که شرایط و صلاحیت قانونی دارد به میدان انتخابات بیاید و حضور پیدا کند.

وی در خصوص اصلاح قانون انتخابات گفت: بر اساس قانون جدید انتخابات میان دوره‌ای نخواهیم داشت، هیأت اجرائی مرکزی که در گذشته وجود نداشته تشکیل می‌شود، اخذ رأی با هرگونه مدرک شناسایی شامل شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه، کارت پایان خدمت و گواهینامه رانندگی قابل انجام است و همه شعب ملزم به تجهیز دستگاه احراز هویت هستند.

رضایی از فعالیت سامانه پیش‌ ثبت نام خبر داد و گفت: این سامانه از ۷۰ تا ۱۰۰ روز قبل از آغاز رسمی ثبت‌نام فعال خواهد شد که متقاضیان در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند و از چندین مرجع قانونی استعلام صورت می‌گیرد؛ افرادی که در مرحله پیش ثبت‌نام تأیید شوند می‌توانند در ۱۹ آذرماه ثبت نام نهایی خود را انجام دهند.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان بوشهر اضافه کرد: سامانه‌ای هم برای پیش ثبت‌نام رأی‌دهندگان تعریف شده که باعث کاهش ازدحام جمعیت در زمان رأی دهی می‌شود.

وی ادامه داد: تمدید اخذ رأی تا سه ساعت بر عهده وزیر کشور و بیشتر از آن با درخواست وزیر کشور و تأیید شورای نگهبان خواهد بود.

رضایی اظهار کرد: باید با پرهیز از شبهه‌افکنی محیطی سالم و بی حاشیه برای انتخابات ایجاد شود و هرگونه گمانه‌زنی توسط اشخاص، جریانات سیاسی و خود کاندیداها مبنی بر رد صلاحیتشان نوعی پیش‌داوری محسوب شده و جایز نیست.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان بوشهر گفت: میزان مشارکت در انتخابات یازدهم در دشتی و تنگستان با بالاترین میزان ۶۷ درصد، دشتستان ۵۳ درصد، کنگان، دیر، جم و عسلویه ۴۸/۵ درصد و بوشهر، گناوه و دیلم ۴۲ درصد بوده است.

رضایی با اشاره به اینکه انتخابات ۲۵ مرحله دارد که ۲۴ مورد آن الکترونیکی است، خاطرنشان کرد: در انتخابات گذشته سه هزار و ۱۰۰ ناظر فعال داشتیم که این میزان برای انتخابات پیش‌رو چهار هزار و ۲۰۰ نفر است.