نخلداران فاریاب دشتستان

مشکل نخلداران فاریاب دشتستان با تعیین حقابه برطرف می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: مشکل آب نخلداران و دیگر کشاورزان روستای رود فاریاب از توابع بخش ارم شهرستان دشتستان با تامین حقابه و اصلاح شیوه آبیاری برطرف می‌شود.

به گزارش جنوب استان به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر روز جمعه به نقل از محمد تقی منوچهری اعلام کرد:بخش ارم دشتستان یکی از مناطق مهم کشاورزی استان است که به دلیل عدم مدیریت صحیح منابع آب از سوی جهاد کشاورزی، شرکت آب و خود باغداران با مشکلاتی رو به رو شده است.

وی اضافه کرد: قراراست بیست و سوم آبان نماینده شرکت سهامی آب منطقه‌ای و نماینده سازمان جهاد کشاورزی و نماینده منابع طبیعی در روستاهای مورد نظر بخش ارم حضور پیدا کنند و با مدیریت بخشدار، تمام مدارک و مستنداتی که برای تشکیل پرونده صدور پروانه بهره برداری از آب چشمه لازم است جمع آوری شود.

منوچهری یادآورشد: سازمان جهاد کشاورزی نیز باید حقابه تمام نخیلات منطقه را مشخص تا اصلاح شیوه آبیاری انجام و سیستم آبیاری را از قرقابی فعلی به سیستم تحت فشار تبدیل کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: تعاون روستایی و جهاد کشاورزی در منطقه حضور پیدا کنند و در هفته آینده با حضور باغداران اقدام به تشکیل گروه (آب بر) کنند.

وی افزود: مدیریت توزیع آب نیز به گروه (آب بر) داده شود و کارهایی که در ارتباط با آبیاری نخیلات و مدیریت حقابه‌ها صورت می‌گیرد توسط خود گروه آب بر انجام شود.

منوچهری گفت: همکاران ما دربخش فنی سازمان جهاد کشاورزی، بررسی آب و خاک را برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار انجام می‌دهند واگر برای این کار نیاز به استخر و پمپاژ و انتقال آب هست آمادگی لازم برای این کار وجود دارد تا مشکلات بخش سریع‌تر مرتفع شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر نیز گفت: چند پیشنهاد برای حل مشکل کم آبی بخش ارم وجود دارد برای آنکه مدیریت توزیع به خوبی انجام شود.

عباسی  از باغداران خواست: مستندات و مدارک خود را برای صدور پروانه بهره برداری از چشمه  ارایه دهند  که سازمان جهاد کشاورزی هم بتواند برای اصلاح الگوی مصرف و تغییر شیوه آبیاری کارهای مقدماتی را انجام دهد.
وی یادآورشد:ممکن هست نیاز به احداث استخری در بالا دست باشد تا مدیریت بهتری بر مصرف آب داشته باشیم.

حدود ۴۰۰ خانوار فقط از روستای رودفاریاب بخش ارم از محل باغداری تامین معاش می‌کنند و حدود ۳۰ هزار اصله نخل در این روستا وجود دارد که بر اثر خشکسالی‌های پی در پی با کاهش شدید محصول مواجه شدند.

اخیر کلیپی در فضای مجازی باز نشر شد که نخلداران فاریابی بدلیل خشکسالی و کمبود آب نخل های خود را به کشورهای عربی صادر می کند اما مسوولان جهاد کشاورزی استان بوشهر این مطلب را تکذیب کردند.