معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر

برآورد میزان فرسایش خاک در استان بوشهر ۲۲ تن در هکتار است

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: متوسط فرسایش خاک در کشور ۱۶ تن در هکتار گزارش شده درحالی که این میزان در استان بوشهر ۲۲ تن اعلام شده است.

غلامحسین کرمی اظهار داشت: طبق مطالعات سال ۱۳۹۸ در زمینه کانال‌های فرسایش بادی در استان، ۶ کانون فرسایش بادی به مساحت حدود ۵۲۶ هزار هکتار در استان پراکنده است.

وی بیابان را بخشی از مناطق خشک با پوشش گیاهی ضعیف که میزان بارندگی سالانه آن کمتر از۲۵۰ میلی‌مترو تبخیر و تعرق بیشتر از میزان بارندگی سالانه دانست و افزود: این استان ۹۶۰ هزار هکتار زیست بوم بیابانی شامل دشت‌های ریگی فعال و غیرفعال، جنگل‌های دست کاشت و طبیعی بیابانی، دشت‌های رُسی و رسوبی دارد.

کرمی ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده خسارت سالانه ناشی از کانون‌های فرسایش بادی بیش از ۲ میلیارد و ۳۷۱ میلیارد ریال است که با توجه به تورم سالانه این مبلغ امروز به چند برابر افزایش یافته است.

وی خسارت‌های ناشی از فرسایش بادی را تخریب و خسارت به منابع زیستی و اقتصادی شهر‌ها و روستا‌های واقع در قلمرو بیابان، خطوط مواصلاتی و راه‌ها، کانال‌های انتقال آب و آبیاری اراضی کشاورزی، شهرک‌ها و مجتمع‌های صنعتی، فرودگاه‌ها، واحد‌های نظامی و انتظامی عنوان کرد.

کرمی اضافه کرد: خسارت‌های ناشی از فرسایش بادی موجب بروز چالش‌هایی نظیر افزایش مخاطرات، ریسک سرمایه‌گذاری، توسعه منابع انسانی و مهاجرت می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: با هدف بیابانزدایی و تثبیت شن تاکنون ۱۷ هزار و ۶۴۸ هکتار نهال‌کاری در استان انجام شده است.

کرمی افزود: گونه‌های درختی کاشته شده در مناطقی نظیر بردخون دیر، عیسوند و گندم ریز دشتستان، گناوه و دیلم شامل کُنار، کهور پاکستانی، گزشاهی و انواع آکاسیا است که تاثیر مضاعفی بر تثبیت ماسه‌های روان و بیابانزدایی دارد.